'Niet alleen twitteren over je zakelijke bezigheden'

Amsterdam Wel op Twitter willen, maar niet over je kinderen of de vakantie willen twitteren. Met dat probleem kampen veel managers en ondernemers, volgens Carlijn Postma (32), auteur van het boek Zakelijk twitteren voor beginners, dat volgende week verschijnt....

Wouter Keuning

Wat is je belangrijkste boodschap?

‘Een boodschap is dat ik niet geloof in een onderscheid tussen zakelijk en privé twitteren. Twitter is een geweldig instrument om een netwerk op te bouwen, omdat je er mensen aan de hand van hun tweets en de reacties op elkaar kunt leren kennen. Maar daarvoor is het dus wel cruciaal dat je over meer twittert dan alleen je zakelijke bezigheden.’

Krijgen we straks op Twitter dan allemaal managers die geforceerd over hun privéleven gaan twitteren?

‘Dat is niet de bedoeling. Het is heel persoonlijk of twitteren je ligt of niet. Dit boek moet geen mensen overhalen die het eigenlijk helemaal niet willen.’

Voor wie is het wel bedoeld?

‘Eigenlijk voor twee groepen; de eerste zijn ondernemers die om zich heen horen dat ze zakelijk wel iets aan Twitter kunnen hebben, maar niet precies weten hoe ze het moeten gebruiken. De tweede groep betreft managers die weten dat hun werknemers twitteren en beleid willen maken om dat in goede banen te leiden.’

Wat zijn je tips?

‘Een handige tip voor beginners is een toptien van onderwerpen te maken waarover je wilt twitteren. Maar ik waarschuw ze ook na te denken over wat ze opschrijven. Wat je hebt geschreven op Twitter en door volgers van je is ‘binnengehaald’, kun je niet meer verwijderen.’

Dat lijkt me ook nuttige informatie voor managers die twitterbeleid ontwikkelen.

‘Absoluut. Bedrijven als TNT en Rabobank hebben al wat algemene regels op papier om eventuele problemen voor te zijn. Dat zijn regels zoals niet roddelen, bedrijfsinformatie alleen op Twitter zetten als het intern is overlegd en zorgen dat wat je schrijft klopt. Veel journalisten zitten als volger op Twitter. Dat zijn zaken waar je dus rekening mee moet houden. ’

Hoe ziet je eigen zakelijke Twittergebruik eruit?

‘Ik heb al veel opdrachten uit mijn netwerk gehaald; werk voor mensen die ik zonder Twitter nooit had gekend. En de ‘direct message functie’ vervangt een groot deel van mijn e-mail. Van sommige opdrachtgevers heb ik niet eens een e-mailadres. Met hen communiceer ik alleen via Twitter.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden