Een Adidasschoen met de herkenbare drie strepen.
Een Adidasschoen met de herkenbare drie strepen. © EPA

Niemand is veilig voor Adidas: H&M mag geen kleren meer verkopen met dubbele verticale streep

Twee strepen van H&M lijken te veel op drie strepen van Adidas. De Zweedse kledingwinkel mag geen kleren meer verkopen met een dubbele verticale streep over de mouw of de broekspijp, heeft een Haagse rechter bepaald.

Consumenten zouden de twee strepen van H&M kunnen verwarren met de drie verticale strepen die Adidas voor het eerst in 1971 registreerde als merk. Dat Adidas witte en zwarte trainingspakken maakt en de dubbel gestreepte H&M-kleding kleurrijk was maakt volgens de rechtbank niet uit.

Roofvogel Adidas

Als een roofvogel loert Adidas op merken die drie parallelle strepen in hun ontwerp opnemen. Maar ook ontwerpers die denken aan de juristen van Adidas te ontkomen door kleding met twee of vier evenwijdige strepen te ontwerpen zijn niet veilig voor de juristen van het sportmerk. H&M is niet de eerste kledingwinkel die in de problemen komt door een dubbele streep. Ook de sportkleding van Marca Mode, C&A Nederland en Vendex KBB werd om die reden doelwit van Adidas. Deze winkelketens schikten eerder met de Duitse schoenen- en kledingfabrikant om een gerechtelijke veroordeling voor te zijn.

Heeft het loerende Adidas eenmaal beet, dan laat het niet meer los. De strepen-kledinglijn van H&M dateert namelijk al uit de jaren negentig. De eerste rechtszaak tussen Adidas en H&M over deze kleding speelde in 1997. Na een hoger beroep, twee zaken bij de Hoge Raad en eentje bij het Europese Hof van Justitie is het finale vonnis nu geveld door de rechtbank. Al die jaren weigerde H&M Adidas te beloven dat het Zweedse bedrijf geen kleding meer zou verkopen met dubbele strepen.

Niemand is veilig voor Adidas

De territoriumdrift van het Duitse bedrijf neemt soms bizarre vormen aan. Dat Adidas in de afgelopen twaalf maanden klaagde over verticale strepen van modeontwerper Marc Jacobs, winkelketen Forever 21 en schoenenmerk Puma klaagde is nog te begrijpen. Maar dat ook voetbalclub FC Barcelona een jaar geleden een boze brief van Adidas ontving is minder goed uit te leggen. De Spaanse voetbalclub wilde zijn gestreepte voetbalshirt als merk laten registreren in de Verenigde Staten, maar dat vond Adidas niet kunnen. Een paar maanden later richtte Adidas zijn pijlen op automerk Tesla, dat de E in zijn naam schrijft met drie horizontale strepen. Adidas keurde de geplande merchandise van het automerk niet goed. Zowel FC Barcelona als Tesla heeft inmiddels de aanvraag voor het beeldmerk met de gewraakte strepen ingetrokken.

Zelfs Johan Cruijff was in 2014 niet veilig voor Adidas. Het shirt dat hij op het WK van 1974 droeg werd toen opnieuw uitgebracht als 'Cruyff Classic'. Helaas droeg Cruijff op het toernooi een shirt met twee strepen - en dat lijkt te veel op het merk van Adidas. 

'Pestkop'

Is de verdediging van het merk van Adidas te militant? Kledingmerk Forever 21, dat inmiddels een paar robbertjes met Adidas heeft uitgevochten, vindt van wel. Het kledingmerk klaagde Adidas dit jaar aan, omdat het geen zin meer heeft behoedzaam om te gaan met strepen en 'de pestkop te betalen om met rust gelaten te worden'.

Merkenrechtdeskundige Bas Kist snapt de gedachte achter het felle gedrag van Adidas. 'De drie strepen zijn hun belangrijkste herkenningspunt. Als ze niet telkens tonen dat ze willen optreden verwatert het merk en zijn de strepen ineens overal.' Kist ziet een vergelijkbaar beleid bij bijvoorbeeld Apple, dat er een queeste van maakt logo's met appels aan te vechten. Verwatert het merk van Adidas ook als Barcelona zijn klassieke streepjesshirt registreert? 'Adidas moet de markt bang maken. Ook al hebben ze soms juridisch geen poot om op te staan.'