Neuken-likeur berispt door Reclame Code Commissie voor seksueel getinte reclameleuzen

'Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?' En: 'Door de week een bakkie pleur.... In het weekend Neuken liqueur'. Het zijn maar twee voorbeelden van de vele seksueel getinte reclame-uitingen voor de likeur van het merk Neuken waar de Reclame Code Commissie (RCC) zijn afkeuring over heeft uitgesproken.

De Duitse fabrikant Janis Keller Pierre Beyer Beverage krijgt het dringende verzoek zijn reclames aan te passen. De RCC heeft niet de macht dit af te dwingen, de instantie kan slechts aanbevelingen doen.

De klacht tegen Neuken bij de RCC was ingediend door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie STIVA en SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken. Volgens de klagers schaadt deze wijze van adverteren de hele branche en zijn de Neuken-reclames in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Daarin staat dat alcoholreclames 'niet in strijd mogen zijn met de goede smaak of het fatsoen'. De RCC heeft de klacht vorige maand gegrond verklaard.

Hoewel de Code Commissie aangeeft zich normaal gesproken zeer terughoudend op te stellen bij het oordelen over het subjectieve criterium 'goede smaak', gaan de likeurreclames van Neuken haar toch te ver. 'Door het gebruik van de productnaam 'Neuken liqueur' en het verdere gebruik van het woord 'Neuken' in combinatie met 'onverholen en onverbloemde toespelingen op seks' zijn de uitingen in strijd met de goede smaak', aldus de RCC.

Daarnaast voldoen de reclames volgens de RCC ook niet aan twee andere bepalingen in de Alcoholcode. Zo is de zin 'Deze flessen moeten binnen een kwartier op. Wie app jij?' onacceptabel, omdat hij onverantwoorde alcoholconsumptie stimuleert. En ook de reclamefoto waarop een kantoormedewerker in pak achter zijn bureau Neuken-likeur drinkt kan niet door de beugel. Die foto ging namelijk gepaard met de tekst 'Neuken in de baas zijn tijd'. Artikel 7 van de Alcoholcode bepaalt dat mensen niet alcohol consumerend op de werkplek getoond mogen worden.

Ondertussen lacht de Duitse fabrikant van de likeur waarschijnlijk in zijn vuistje. Alle publiciteit over het RCC-oordeel en het dringende (maar dus niet bindende) advies de advertenties aan te passen, is de beste reclame die Neuken kan krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden