Nieuws Streamingdiensten

Netflix en consorten slokken groeiend deel budget huishoudens op

Van elke 6 euro die Nederlanders aan televisiekijken betalen, gaat er een naar Netflix en consorten. De nieuwe online streamingdiensten slokken een groeiend deel van het budget van huishoudens op. Dat meldt marktonderzoeker Telecompaper.

Onlinestreamingdiensten als Netflix nemen een steeds grotere hap uit de televisie-uitgaven van consumenten. Beeld EPA

In totaal is de Nederlandse televisie- en videomarkt goed voor 566 miljoen euro. Anderhalf jaar geleden incasseerden de internetbedrijven hier 11 procent van. Dat is toegenomen tot 16 procent. Het leeuwendeel vloeit naar Netflix, de Amerikaanse gigant die in 2013 naar Nederland kwam. Alleen Ziggo en KPN zijn groter.

Naast de streamingdiensten zien ook Fox Sport en Ziggo Sport Totaal de omzet stijgen. Die laatste profiteerde van de populariteit van Formule 1.

Nederlanders blijken een voorkeur te hebben voor abonnementsdiensten. Daarbij betalen ze een vast bedrag per maand of jaar. Minder gebruikelijk is het om per film of serie eenmalig een bedrag over te maken, bijvoorbeeld via Pathé Thuis of iTunes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.