Netelenbos grijpt in als vervoer verslechtert

Als de reiziger slechter wordt van marktwerking in het openbaar vervoer, grijpt minister Netelenbos van Verkeer in. Met deze en andere aanpassingen kreeg Netelenbos de Tweede Kamer woensdag achter haar voorstel om tot 1 januari 2006 het streekvervoer openbaar aan te besteden....

Netelenbos wil door concurrentie de vervoerders dwingen efficiënter en goedkoper te werken. 'Het is geen klassieke marktwerking', gaf ze gisteren toe. 'Er zijn niet veel marktpartijen. Maar we creëren wel een systeem van competitie wie het beste product levert.'

RPF-Kamerlid Stellingwerf is bang dat de overheid het nakijken heeft als de vervoerder die de lijn mag rijden het vervoer op het platteland verwaarloost, of geen oog heeft voor reisbehoeften van ouderen. Netelenbos beloofde in te grijpen als de service aan de reiziger verslechtert.

De VVD kwam ze tegemoet door het maximale marktaandeel van 33 procent tot 2002 niet te hanteren. Het vervoersbedrijf Connexxion, nu de grootste in Nederland, hoeft zich tot die tijd niet op te spitsen om mee te kunnen dingen naar lijnen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit houdt het evenwicht op de markt tot 2002 in de gaten.

Op verzoek van PvdA en D66 bekijkt Netelenbos niet in december 2003, maar 2004 of het vrijwillig aanbesteden tot een betere kwaliteit en een lagere prijs van het openbaar vervoer hebben geleid. Na die datum moeten lokale overheden verplicht aanbesteden.

Ze verschuift de einddatum waarop al het streekvervoer moet zijn aanbesteed, van 1 januari 2005, naar 2006. Tegen de wens van CDA en GroenLinks wil Netelenbos de verplichting erin houden. 'Anders kunnen spelers nog steeds dicteren wat er gebeurt', hield ze de Kamer voor.

Ze zei dat provincies, regio's en gemeenten een premie van twee ton krijgen als zij voor 1 januari 2001 vervoerders op buslijnen laten bieden. Daarna krijgen ze tot 2004 een ton om de kosten van aanbesteden te dekken.

De duur van de concessie is ze bereid op te rekken van zes naar twaalf jaar. Het vervoersbedrijf moet dan wel kunnen aantonen dat het grote investeringen in bijvoorbeeld bussen of treinstellen moet doen die het in een langere periode wil afschrijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.