Netelenbos: Betuwelijn niet gerund door bedrijf

Minister Netelenbos van Verkeer gaat zelf een exploitatieplan voorbereiden voor de Betuwelijn, omdat ze ontevreden is over de bedragen die bedrijven bieden voor het gebruiksrecht van deze goederenlijn naar Duitsland....

Van onze verslaggeefster

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de PvdA-minister dat bedrijven aarzelen de lijn te exploiteren, omdat het aanbod van goederen nog onzeker is. Ook is het tempo van de liberalisering van de Europese markt te onzeker.

Het vrachtvervoerbedrijf Relion (ontstaan uit een fusie van NS-Cargo en Deutsche Bahn-Cargo) verklaart echter wel degelijk geïnteresseerd te zijn in de exploitatie. 'Wat ons betreft zijn wij ook nog niet afgehaakt', zegt woordvoerder R. Hollert.

Netelenbos laat weten dat Relion wellicht een serieuze kandidaat was, maar toch te veel risico's van de exploitatie bij de overheid wilde leggen. De 'gemiste' 1,6 miljard komt Netelenbos naar eigen zeggen niet tekort. Dit bedrag is volgens haar al voorgefinancierd in het totaalbedrag van 9,45 miljard dat voor de lijn is gereserveerd.

De minister heeft nu Railned, de spoorverkeersleiding, Railinfrabeheer, het gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en de Duitse organisatie DB Netz bereid gevonden een samenwerkingverband aan te gaan, dat de exploitatie ter hand gaat nemen.

Zij moeten een plan van aanpak maken en de marketing en verkoop van het vervoer over de Betuwelijn vormgeven.

Netelenbos hoopt dat het samenwerkingsverband in 2002 alsnog een bedrijf uit de private sector vindt dat zich daarbij wil aansluiten.

Ze hoopt dat marktpartijen in 2010 dan bereid zullen zijn de exploitatie van de lijn over te nemen. Ze wil de gebruiksrechten dan verkopen. Het is de bedoeling dat de Betuwelijn in 2005 wordt geopend.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden