Nestlé onder vuur om gebruik 'foute' palmolie

amsterdam De slogan ‘Have a break, have a KitKat’ heeft sinds vorige week een bittere nasmaak, nu Greenpeace vindt dat ook het Indonesische oerbos recht heeft op een ‘break’....

Carlijne Vos

Volgens Greenpeace is het Zwitserse bedrijf Nestlé, de producent van onder meer KitKat, medeverantwoordelijk voor het verdwijnen van het oerbos, omdat het concern nog steeds zaken doet met het Indonesische bedrijf Sinar Mas.

Greenpeace wijst er al jaren op dat dit grootste palmoliebedrijf van Indonesië illegaal oerbos in Kalimantan en Sumatra kapt voor de aanleg van palmolieplantages. Eind vorig jaar resulteerden de campagnes van Greenpeace erin dat Unilever per direct het miljoenencontract opzegde met Sinar Mas. Palmolie wordt onder meer gebruikt voor verzorgingsproducten als zeep en voor margarine en ijs.

Nestlé is ‘buitengewoon ongelukkig’ met de actie. Vooral omdat die zich richt op een sterk merk: KitKat. Nestlé heeft inmiddels laten weten geen palmolie meer rechtstreeks bij Sinar Mas af te nemen. Indirect gebeurt dit nog wel door tussenleveranciers als Cargill, vertelt woordvoerster Rita Gijsemans. ‘Net als Unilever en Kraft trouwens.’

Volgens campagneleider Michiel van Geelen van Greenpeace is er echter een belangrijk verschil met de andere twee voedingsconcerns. ‘Unilever en Kraft zijn heel actief bezig om druk uit te oefenen op toeleveranciers als Cargill, om geen foute palmolie meer te kopen. Bij Nestlé hebben we nog geen enkel zichtbaar resultaat gezien, ondanks twee jaar lobby.’

Volgens Gijsemans wordt de reputatie van Nestlé ten onrechte door het slijk gehaald. ‘Duurzaamheid staat bij ons juist hoog op de agenda. Kijk naar ons cacaobeleid.’ Maar het concern is – helaas – te bescheiden om zich daarvoor publiekelijk op de borst te kloppen. ‘Dat zit in ons Zwitserse dna’, vreest de woordvoerster.

Ook Milieudefensie bracht vorige week een rapport uit over malafide palmoliebedrijven. Het Maleisische palmolieconcern IOI, dat onder meer aan Unilever levert, zou zich schuldig maken aan illegale boskap en verdringing van kleine boeren. En dat terwijl IOI medeoprichter is van de rondetafelgesprekken over duurzame palmolie (RSPO). Het streven van RSPO is om in 2015 wereldwijd volledig duurzame palmolie te produceren. Volgens Unilever levert IOI helemaal geen ‘foute’ olie uit Kalimantan. ‘Wij hameren er bij al onze handelsrelaties op dat er in de nabije toekomst geen druppel ‘foute’ palmolie in onze producten verwerkt mag worden. IOI is een verantwoord bedrijf dat zijn toeleveranciers erop zal aanspreken als er een zwakke schakel tussen blijkt te zitten’, aldus Unilever in een reactie.

Carlijne Vos

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden