Nieuws

NEE/NEE sticker verdwijnt van de brievenbus

De NEE/NEE, JA/JA of JA/NEE stickers verdwijnen, na dertig jaar, van de brievenbus. Vanaf 1 januari volgend jaar kan iedereen die geen reclamefolders wil ontvangen dat online aangeven. Ook als je op vakantie gaat en bij terugkomst geen berg folders op de mat wilt vinden.

Juliët Meulendijks
null Beeld ANP
Beeld ANP

Ze zitten bij ruim eenderde van de Nederlandse huishoudens nog op de brievenbus, maar binnenkort kunnen ze ervanaf. Na dertig jaar gaan de NEE/NEE en JA/NEE stickers verdwijnen. De folderbranche komt met een nieuw, digitaal systeem. Consumenten kunnen in de toekomst via internet aangeven of ze wel of niet folders en huis-aan-huisbladen in de bus willen.

In april beginnen tests op een paar plekken in Nederland. Komende zomer kunnen inwoners van een aantal grotere steden gebruik gaan maken van de internetsite InMijnBus.nl. Het is de bedoeling dat volgend jaar alle brievenbussen stickervrij zijn.

De berg folders die wekelijks door de brievenbussen wordt geduwd en ongelezen bij het oud papier belandt, heeft impact op het milieu. ‘De roep om verduurzaming van de kant van consumenten en opdrachtgevers wordt steeds sterker’, zegt Thomas Hopman, voorzitter van MailDB, de branchevereniging die achter de brievenbusstickers zit en initiatiefnemer is van InMijnBus.nl.

Hopman: ‘Nu is meer dan een derde van de brievenbussen van Nederlandse huishoudens dicht voor reclamefolders. Met InMijnBus verwacht ik dat dat aantal met 10 tot 15 procent stijgt. Dat kan 20 tot 21 miljoen kilo papier per jaar schelen.’

Een druk op de knop volstaat

De eerste stickers om aan te geven of folders en huis-aan-huisbladen welkom waren verschenen in 1993 op Nederlandse brievenbussen. Daar vóór, vanaf 1976, bestonden al stickers voor ongeadresseerde zendingen. Daarbij werd nog geen onderscheid gemaakt tussen folders en kranten.

Met InMijnBus wordt het consumenten gemakkelijker gemaakt om aan te geven dat zij wel of geen folders willen ontvangen. In het nieuwe systeem hoeft iemand slechts een knopje om te zetten als hij bijvoorbeeld tijdens een vakantie geen folders of bladen wil ontvangen. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat 35 procent van de consumenten het noodzakelijk vindt dat deze optie er is’, zegt Hopman.

Voor de bezorger komt er juist een uitdaging bij. Een snelle blik op de brievenbus is niet meer voldoende, adressenlijsten of een app komen ervoor in de plaats. ‘We kijken of die looplijsten slimmer kunnen’, zegt Hopman. ‘In Denemarken werken ze met een bezorgapp waarin de bezorger de gewenste looproute kan aangeven. Daar staat bij waar wel en niet bezorgd mag worden.’

Voor de bezorger wordt het even wennen

Voor bezorgers kan het nieuwe systeem lastig zijn, maar ook de folderbranche moet mee met de maatschappelijke ontwikkelingen, zegt Klaas Ekema van huis-aan-huis-verspreider FRL. ‘Wij zien dat onze verspreiders nog aan het idee moeten wennen. Nu moeten we rekening houden met stickers. Straks wordt dat een digitale database.’

Ook de lokale buurtslager of een nieuwe pizzabakker in de buurt kan gebruik maken van InMijnBus. Zij kunnen inloggen op de site van MailDB, waar zij na controlevragen toegang krijgen tot het register om te zien op welke adressen ze wel mogen folderen en waar niet. Dat gaat volledig op adres, zonder gebruik van persoonsgegevens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden