Nedschroef maakt minder winst door groeistuip

Minder winst maken omdat de vraag te groot is: dat overkwam Nedschroef, fabrikant van bouten, moeren en schroeven, vorig jaar....

ANP

De extreme vraag naar bouten fnuikte Nedschroef. De verhoudingen in de branche zijn zodanig, dat een toeleverancier als Nedschroef geen keuze heeft maar direct moet leveren. 'We hebben enorme extra kosten moeten maken om de klanten te behouden', legt directeur E. van Thiel uit. Zo moest extra personeel worden ingehuurd en werd minder efficiënt geproduceerd. Dat kostte miljoenen.

Uiteraard was ook de vraag naar moertjes groter maar die konden elders worden ingekocht. Bij de bouten is dat ook geprobeerd, maar dat leverde volgens Van Thiel meer problemen op dan het oploste.

Inmiddels is de werkwijze van de twee boutenfabrieken (in Helmond en in Duitsland) zo veranderd, dat het bedrijf beter op pieken in de vraag kan inspringen. Deze oplossing komt wel wat laat, want de vraag naar auto's dreigt juist te verminderen, door de neergaande economische conjunctuur. Nedschroef durft dan ook geen winstvoorspelling aan voor dit jaar.

Het afgelopen jaar ging de nettowinst omlaag van 15,4 miljoen gulden naar 11,6 miljoen gulden. Door de grotere vraag ging de omzet juist omhoog: die steeg met bijna een kwart tot 506 miljoen gulden.

Het grootste deel van de omzetstijging was te danken aan autonome groei. Een kwart is toe te schrijven aan overnames, vooral van handelshuizen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden