Nedlloyd ziet winst halveren tot 49 miljoen

De winst van het transportconcern Nedlloyd is vorig jaar gedaald van 106 miljoen naar 49 miljoen gulden. In de loop van dit jaar verwacht Nedlloyd aanmerkelijk lagere kosten te hoeven maken dankzij de fusie van zijn scheepvaartdivisie Nedlloyd Lijnen met de Britse branchegenoot P & O....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Toch waagde bestuursvoorzitter L. Berndsen zich donderdag in een toelichting op de jaarresultaten niet aan een prognose voor de winst dit jaar. Hij houdt er rekening mee dat de containerrederij opnieuw sterk hinder ondervindt van lage tarieven.

P. Bijvoets, directeur van P & O Nedlloyd, was iets optimistischer. De strijd tussen rederijen om lading aan te trekken drukt de prijzen al een aantal jaren drastisch, maar volgens Bijvoets is de bodem in zicht. 'Ik ben hoopvol gestemd. Iedereen, ook de concurrentie in Azië, ziet dat het niet verder naar beneden kan.' Berndsen voegde daar aan toe: 'Er zijn signalen dat ook de Aziaten problemen beginnen te krijgen.'

Nedlloyd heeft 17.800 werknemers. De omzet steeg vorig jaar van 6,76 miljard gulden naar 6,83 miljard gulden. Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening zakte met 26 miljoen naar 53 miljoen gulden. Ondanks de winstdaling krijgen de aandeelhouders dit jaar evenveel dividend als vorig jaar 'om het vertrouwen in de toekomst te onderstrepen'. Per aandeel wordt 1,25 gulden betaald.

Nedlloyd Lijnen vervoerde vorig jaar voor het eerst meer dan een miljoen containers. Dat leidde tot een bedrijfsresultaat van 25 miljoen gulden, 32 miljoen minder dan een jaar eerder. Kostenbesparing leverde vorig jaar 150 miljoen gulden op, maar daling van de tarieven die Nedlloyd aan de klanten berekent, kostte de onderneming 235 miljoen gulden.

De gemiddelde opbrengst voor Nedlloyd per container was vorig jaar 11 procent lager dan een jaar eerder. Dat werd ten dele veroorzaakt door prijsdaling van ongeveer 8 procent. Nedlloyd kreeg vorig jaar voor het transport van een container 200 dollar minder dan een jaar eerder. De prijsdaling was in 1996 nog sterker dan in 1995. Toen zakte het tarief met 100 dollar per container.

Volgens de Nedlloyd-top is er maar één manier om bij de dramatische daling van de tarieven toch nog een redelijke marge te halen en dat is kostenbesparing. Op eigen kracht kan de rederij dat niet. Berndsen: 'Elke dag weer bedenken wij dat het goed is dat we een fusie met P & O zijn aangegaan.' De containerrederij P & O Nedlloyd is vanaf begin dit jaar voor de helft eigendom van Nedlloyd.

Eén van de maatregelen om minder geld uit te geven, zette Nedlloyd vorig jaar al door. Havens die te weinig lading opleveren worden niet meer bezocht en onrendabele kleine containers worden steeds vaker geweigerd. De fusie met P & O moet voor medio 1998 een besparing opleveren van 200 miljoen dollar.

De kosten van de fusie met P & O komen ten laste van vorig jaar: 301 miljoen gulden. Die lasten kunnen worden betaald met de extra baten die Nedlloyd vorig jaar had uit de verkoop van Neddrill en de helft van de veerdienst North Sea Ferries, zodat het saldo van buitengewone baten en lasten nihil is.

Bij de divisie Europees Transport en Distributie steeg het bedrijfsresultaat met 5 miljoen naar 52 miljoen gulden. Hieronder vallen het wegtransport (onder meer Van Gend & Loos, Nedlloyd Road Cargo en Unitrans in Duitsland) en groupage-activiteiten. Volgens Berndsen zijn de vooruitzichten goed. Het transportbedrijf Unitrans bijvoorbeeld bleek eind vorig jaar voor het eerst sinds jaren geen verlies meer te lijden. 'Over het volledige jaar was er nog een licht verlies, maar het gaat belangrijk beter. Zij komen van ver', aldus Berndsen.

Nedlloyd staat dit jaar voor een aantal lastige keuzes. P & O werkt in een alliantie samen met een aantal andere rederijen dan Nedlloyd. Dit jaar moet de combinatie P & O Nedlloyd kiezen voor de groep van P & O of de alliantie van Nedlloyd.

Verder moet een beslissing vallen over de toekomst van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT. P & O Nedlloyd bezit daarvan bijna eenderde van de aandelen. Pakhoed, Internatio-Müller en de Nederlandse Spoorwegen zijn de andere eigenaren. Er lijkt een herschikking op handen. De vier aandeelhouders bepalen in de loop van dit jaar hun keuze.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden