Nederlandse Playboy stopt niet met publiceren naaktfoto's

Het erotisch tijdschrift Playboy zal in de Verenigde Staten voortaan geen naaktfoto's meer publiceren. Dat schrijft The New York Times. In de Nederlandse editie zullen nog wel beelden van naakte vrouwen zijn te zien.

Een Playboycover uit 2014 met Escha Tanihatu Beeld anp

Volgens Playboy-topman Scott Flanders zullen er nog wel foto's van schaars geklede vrouwen in het tijdschrift verschijnen, maar helemaal blote vrouwen verdwijnen van de pagina's. Het management besloot een drastische verandering door te voeren omdat de verkoop van het tijdschrift al enige tijd aan het verslechteren is door online concurrentie.

'Je bent nu maar één gratis klik verwijderd van elke mogelijke seksuele handeling', aldus Flanders. 'De naaktfoto's die ooit in Playboy verschenen zijn niet langer uniek.' Volgens de Amerikaanse krant is de oprichter en hoofdredacteur Hugh Hefner vorige maand akkoord gegaan met de suggestie om naakt te bannen.

Naaktbeleid

Playboy debuteerde in 1953 met Marilyn Monroe op de cover. In 1975 had het blad in de Verenigde Staten nog een oplage van 5,6 miljoen. Inmiddels is dat nog maar 800.000. De website en sociale media-outlets van Playboy legden eerder al naakt aan banden omdat ze anders in problemen zouden komen met gebruikersregels.

Volgens hoofdredacteur Maarten Bloem gaat Playboy in Nederland gewoon door met het plaatsen van naaktfoto's. Bloem is het niet eens met de beslissing van zijn Amerikaanse collega's. 'Naaktfotografie in combinatie met journalistieke verhalen maken Playboy uniek. Ik snap dat er ook naakt is te vinden op internet, en dat is prima. Het kan makkelijk naast elkaar blijven bestaan.'

De verschillende Playboys wereldwijd opereren onafhankelijk. Zo is de Thaise Playboy al langer gekuist. 'Wij mogen in Nederland ook onze eigen koers varen.' En die blijft volgens Bloem 'zoals die was'. 'Tenzij de Amerikaanse manier briljant uitpakt en er een enorme stijging in de oplage komt, maar dat verwacht ik niet.'

De Playboy in Nederland heeft ook te kampen met flinke oplage-dalingen. Playboy had in de eerste drie maanden van dit jaar een betaalde gedrukte oplage van 31.439 exemplaren, zo blijkt uit de cijfers van oplage-instituut HOI. Dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 42 duizend, een kwart meer. Bloem: 'Dat het vroeger beter was is een gegeven, maar de Playboy heeft ook met deze cijfers nog genoeg bestaansrecht. We zijn tevreden en winstgevend'.

Lees ook

Haro Kraak schreef bij de verkoop van de Nederlandse Playboy over de blootesthetiek van het bekende blootblad. 'Lezers zijn geen voyeurs, maar participanten'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden