Nederlandse overheid behoudt nog klein aandeel in KLM

Toen Air France KLM in 2004 overnam, eiste de Nederlandse overheid van Air France garanties. KLM moest vijf jaar KLM blijven en moest op 42 internationale ‘sleutelbestemmingen’ zoals Tokio en New York vanaf Schiphol blijven vliegen....

Daarnaast moet Air France-KLM nog tot 2012 Schiphol als tweede ‘hub’ naast Charles de Gaulle gebruiken, dus als vertrekhaven van internationale vluchten. Jaap de Wit, hoogleraar vervoerseconomie, noemt deze laatste garantie ‘vaag’ en ‘boterzacht’.

De Nederlandse staat bezit nog 5,9 procent van de aandelen van KLM. Daarnaast heeft de staat tot 2010 het optierecht om 50,1 procent van de aandelen KLM te verwerven als dit om luchtvaartpolitieke redenen nodig is. Dat de overheid nog steeds aandeelhouder is, komt door bilaterale luchtvaartverdragen. KLM mag op Tokio landen vanwege een luchtvaartverdrag tussen Japan en Nederland. Als KLM volledig Frans zou zijn, vervalt dit verdrag.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden