Een Volkswagen Kever in het centrum van Berlijn.
Een Volkswagen Kever in het centrum van Berlijn. © AFP

Nederlandse occasionrijder importeert liefst Duitse auto

Volkswagens zijn de populairste geïmporteerde occasions in Nederland. Vorig jaar werden bijna 23 duizend auto's van dit merk ingevoerd, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Op de tweede plaats staat Mercedes-Benz, met 10 duizend occasions. Dit merk raakte de afgelopen jaren minder in trek, onder meer vanwege de aangescherpte regels voor wegenbelasting voor oude auto's. Enkele jaren geleden werden vooral veel oude Mercedessen ingevoerd, van gemiddeld zestien jaar oud.

Met name Duitse merken zijn populair bij de Nederlandse occasionrijder. In de toptien staan naast VW en Mercedes BMW, Opel en Audi. Toyota staat als eerste niet-Duitse merk op plaats drie.

De totale import van tweedehandspersonenauto's is de afgelopen vijf jaar met bijna 60 procent toegenomen tot 148 duizend.

Ook de 'echte' oldtimer beleeft een revival

Nederlanders kopen met name jonge tweedehandsauto's - tot vier jaar. Hun aandeel is sinds 2010 bijna verdubbeld. De gemiddelde leeftijd van een ingevoerde auto is nu ruim zes jaar, tegen bijna tien jaar in 2010. Ook het aandeel benzineauto's is gegroeid. Het merendeel van de geïmporteerde auto's (70 procent) heeft een benzinemotor.

Een opmerkelijke opmars maken auto's met een hybride of elektrische aandrijving. Kwam dit type auto in het verleden nauwelijks tweedehands de grens over, vorig jaar waren dat er ruim 5.000.

Tellerfraude

Ook de 'echte' oldtimer beleeft een revival. Doordat sinds 2014 alleen auto's ouder dan veertig jaar wegenbelastingvrij zijn, is er een verschuiving van jongere klassiekers naar voertuigen van vóór 1976. Daarvan werden er vorig jaar ongeveer 2.300 ingevoerd, tegen ongeveer 1.700 vijf jaar eerder.

Overigens loopt de koper van een importauto wel een grotere kans op tellerfraude, meldt de RDW. Volgens schattingen is bij dertig tot vijftig procent van de buitenlands geregistreerde auto's sprake van een onlogische tellerstand. De RDW zegt bij importvoertuigen de logica van de stand van de kilometerteller niet te kunnen controleren, omdat andere Europese landen (behalve België en Nederland) geen goed functionerende tellerregistratie hebben. In Nederland staan 163 duizend auto's geregistreerd met een tellerstand die mogelijk duidt op fraude. Het terugdraaien van de tellerstand is sinds 2014 verboden.