Nederlanders zijn sceptisch over nobele bedrijven

Bedrijven die hun naam opzichtig verbinden aan goede doelen, kunnen rekenen op een flinke dosis scepsis van de consument. Die vraagt zich af wie het meest is gediend met al die maatschappelijk verantwoorde acties: het bedrijfsleven of de goede doelen....

ANP

ANP

AMSTERDAM

Uit onderzoek van bureau Inter/View onder vijfhonderd Nederlanders blijkt dat goedwillende bedrijven hun doel voorbij kunnen schieten als ze zich sterk maken voor zeehondjes, tijgers of kankerpatiëntjes. 'Consumenten hebben veel kritiek op marketingcampagnes met een maatschappelijk verantwoord karakter', aldus onderzoeksdirecteur Paul Sikkema van Inter/View, die donderdag zijn enquête toelicht op een door zijn bureau georganiseerd symposium.

De onderzoekers legden het publiek zes acties voor waaronder de tijgers van Esso en het Ronald McDonald-huis van McDonald's. Hoe opzichtiger de campagne, hoe groter de reserves bij het publiek, zo was de eerste les. Wanneer de relatie tussen het goede doel en het betreffende bedrijf ook nog eens onduidelijk is, slaat de twijfel helemaal toe.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden