nieuws webwinkels

Nederlanders kopen online ook graag bij webwinkels elders in Europa: omzet Europese internetwinkels verdubbeld in vier jaar

De uitgaven van Nederlanders bij Europese webwinkels zijn in vier jaar tijd meer dan verdubbeld. In het tweede kwartaal van 2018 kochten Nederlandse consumenten voor bijna een half miljard euro bij webwinkels in andere Europese landen. 

Online shoppen Beeld ANP

Dat is een toename van 18 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, aldus het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Ook de internetverkopen van Nederlandse bedrijven stegen in deze periode met bijna een vijfde.

De verkoopcijfers zijn in werkelijkheid nog hoger, want het CBS baseert de cijfers op de btw-aangiften van de grotere buitenlandse webwinkels. Dat zijn bedrijven die per jaar voor meer dan 100 duizend euro zaken doen met Nederland, exclusief btw. Over heel 2017 ging dat om een kleine 2 procent van de totale Nederlandse uitgaven in de detailhandel. De omzet van kleinere webwinkels zijn niet meegenomen in het lopende onderzoek.

Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke webwinkel als een webwinkel boekten in twaalf maanden een online omzetgroei van 26 procent. Voor ‘pure’ webwinkels was dat 14 procent. De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide met ruim 4 procent.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien, stelt het CBS vast. In dat geval hebben buitenlandse webwinkels vaak een Nederlandse versie. Uit eerder onderzoek van het bureau bleek dat het vooral gaat om kleding en schoenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden