Nederlanders geven meer geld uit aan eten buiten de deur en maaltijdbezorging dan voor de crisis

Nederlanders geven weer naar hartelust geld uit in cafés en restaurants. In 2017 dronk en at een gemiddelde Nederlander voor 1.115 euro buiten de deur. Dit jaar geeft hij daar naar verwachting 1.164 euro aan uit.

Een druk terras in Amsterdam. Foto Julius Schrank

De uitgaven aan consumptie buitenshuis komen daarmee voor het eerst boven het niveau van 2008, toen de economische crisis begon. Dat becijfert het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), kenniscentrum voor de levensmiddelen- en horecabranche.

Niet alleen de horecasector profiteert van het economisch herstel; voor de voedselsector als geheel was 2017 volgens het FSIN het beste jaar sinds 2008. Een van de grote aanjagers is de snel groeiende markt van maaltijden- en boodschappenbezorging. Deze branche zette vorig jaar 2,5 miljard euro om, bijna eenderde meer dan in 2016. Iets meer dan de helft daarvan komt voor rekening van maaltijdbezorging, zoals via Deliveroo, Foodora of de vertrouwde pizzakoerier.

De rest, 1,2 miljard euro, bestaat uit boodschappenbezorging door supermarkten of in de vorm van vooraf samengestelde voedselmandjes zoals die van Hello Fresh, waarmee mensen thuis nog maaltijden moeten koken. Deze categorie groeide in 2017 met 51 procent. 'Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen gemaksconcepten en voedselbezorging blijven groeien,' zegt het FSIN. 'Vooral jongeren en tweeverdieners hebben meer dan ooit geld over voor lekker eten en voor gemak.'

'We hebben de groei voor 2018 nog voorzichtig ingeschat,' zegt Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN. 'Je ziet nu in Nederland gebeuren wat in de VS en Canada al langer aan de gang is: mensen zijn bereid om, kort gezegd, meer geld per kilocalorie uit te geven in ruil voor tijdwinst en beleving. Met beleving bedoel ik dat voeding steeds meer een manier van leven wordt; mensen praten met elkaar over wat en waar ze eten, op dezelfde manier als waarop ze praten over hun favoriete artiesten en kleding. De horeca heeft ook steeds meer te bieden: aanbod creëert vraag.'

Hippe koffiebars, restaurants waar de gasten kleine gerechtjes en hapjes delen met tafelgenoten, designcafés waar zzp'ers met hun laptops uren aan tafel werken; dit soort concepten groeide eerst vooral in Amsterdam en Utrecht, zegt Grievink, maar breidt zich nu uit naar andere studentensteden en de rest van Nederland. In combinatie met de economische voorspoed leidt het ertoe dat Nederlanders nu ruwweg eenderde van hun uitgaven aan eten en drinken buiten de deur doen.

En er is nog meer ruimte voor groei, zegt Grievink: 'In de VS gaven mensen in 2016 voor het eerst meer geld uit aan eten en drinken buiten de deur, dan aan eten thuis.'

Meer over