Nederlander gebruikt 3300 liter onzichtbaar water

René Didde..

Een katoenen T-shirt (met korte mouwen) kost 2700 liter water, een onsje rundvlees vergt 1550 liter en een simpele kop koffie slokt 140 liter water op. Dat blijkt uit berekeningen die de Universiteit Twente gisteren bekend maakte.

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) gaat Hoekstra’s berekeningen gebruiken in bewustwordingscampagnes. “Nederland gebruikt per hoofd van de bevolking erg veel ‘dorstige’ gewassen”, aldus het WNF.

De cijfers zijn schokkend. Een Nederlander gebruikt dagelijks 100 liter zichtbaar water uit de kraan. Dat is slechts een fractie van de 3300 liter water die dagelijks gaat zitten in de consumptie van veelal geïmporteerde levensmiddelen. `Onzichtbaar watergebruik’ noemt bedenker professor Arjen Hoekstra van de Universiteit Twente dit concept. “Tachtig procent van het Nederlands waterverbruik vindt elders in de wereld plaats”, aldus Hoekstra.

Het enorme waterverbruik komt doordat de onderzoekers de watervraag meetellen tijdens de groei van landbouwgewassen als katoen, koffie en veevoer als soja en cassave. Ook betrekken de onderzoekers het waterverbruik van het productieproces, bijvoorbeeld het wassen van de koffiebonen.

“De geglobaliseerde economie maakt het water steeds meer onzichtbaar”, zegt Hoekstra. “De productie van een landbouwgewas als katoen in droge landen als Pakistan en Uzbekistan vergt veel water door onder meer irrigatie, waarbij als gevolg van menselijke factoren bovendien vaak tot zestig procent verspilling optreedt.”

Het zichtbaar maken van de feitelijke waterconsumptie

kan burgers meer bewust maken, denken WNF en Hoekstra. De rekenexercitie biedt bovendien beleidsmakers en bedrijven een gereedschapskist waarmee ze hun waterbeheer en waterverbruik kunnen analyseren.

“Waterbesparing van het toilet is bijvoorbeeld vele malen minder effectief dan katoen betrekken van duurzame plantages, waarvan is aangetoond dat ze dertig tot zestig procent minder water vergen”, aldus Hoekstra. Hij denkt dat het schaarse water uiteindelijk een prijs zal krijgen en dus zal worden doorberekend in de prijs van een T-shirt en pak koffie.

Bij het klimaatprobleem kunnen overheden, bedrijven en burgers ‘klimaatneutraal’ produceren en consumeren, bijvoorbeeld door de aanplant van bomen. Hoekstra voorziet iets dergelijks in het wereldwatervraagstuk. “Overheden en bedrijven kunnen producten en grondstoffen betrekken die minder water vergen en afkomstige zijn uit duurzame, waterneutrale projecten.”

Het WNF zegt steeds vaker te maken te krijgen met grote internationale bedrijven die adviezen willen om het waterverbruik terug te dringen. “Als overheden vervolgens de waterbesparende adviezen bindend verklaren, zoals met de aardbeienteelt rond de wetlands van Coto Donana in Spanje, krijgen consumenten de mogelijkheid om zonder extra moeite en uitgaven te kiezen voor levensmiddelen en kleding die minder water verbruiken”, aldus het WNF.

Zie ook: www.waterfootprint.org

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden