Nederlander at vorig jaar 2 kilo drop en 5 kilo chocola

De Nederlander is een zoetekauw. In 2008 aten we 11,5 kilo snoep per persoon waarvan 2 kilo aan drop en bijna 5 kilo chocolade.

‘In Noord-Europa snoepen we nu eenmaal meer dan in het Zuiden, dat is altijd al zo geweest’, zegt Ton Baas, directeur van de Vereniging van de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie. ‘We eten vroeger en zijn meer gewend aan tussendoortjes. En dan het liefst het harde werk met zoetzoutcombinaties.’

Thuismerken

‘De chocolade-export is voornamelijk voor de thuismerken in die landen’, zegt Baas. ‘Nederlandse merken als Verkade en Droste worden niet of nauwelijks in het buitenland verkocht. Zij zijn te lang blijven hangen bij de chocoladereep. Andere merken zoals bijvoorbeeld Côte d’Or zijn daarentegen ook gevulde repen gaan maken en dat heeft ze groot gemaakt.’ Volgens Baas is de Nederlandse chocolademarkt te klein om op te kunnen boksen tegen de grote internationale merken.

Voor chocolade- en koekjesfabrikant Verkade is Nederland een voorde hand liggende markt. ‘Wij zijn een oer-Hollands bedrijf en daarom blijven we met de chocolade hier’, zegt Bart Merkus, directeur van Verkade. Het bedrijf exporteert wel koekjes naar andere Europese landen, maar chocola blijft binnenslands. ‘Behalve voor de heimweeverkopen naar Canada of de Antillen. Als je met Sinterklaas dan toch op Curaçao zit, is het wel zo leuk als je daar dan ook een fairtrade chocoladeletter krijgt.’

De recessie heeft een opmerkelijke invloed op de chocoladeverkoop. In de supers gaan evenveel repen over de toonbank, maar op andere verkooppunten wordt minder chocola verkocht. Volgens Merkus geven mensen bij de benzinepomp minder geld uit aan lekkernijen.

Saaie markt

Op het gebied van ander snoepgoed doet Nederland het volgens Baas beter op de internationale markt. Met merken als Venco en Sportlife staan we aardig op de kaart, maar de Duitse leider Haribo doet het beduidend beter. ‘Eigenlijk is de Nederlandse snoepmarkt een hele saaie markt. We zijn vrij stabiel en groeien hooguit met 1 procent per jaar.’ Dat overgewicht steeds vaker voorkomt, ligt volgens Baas dan ook niet aan ons snoepgedrag. ‘We snoepen hetzelfde maar bewegen minder.’

Chocolade (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.