Nederland verleert het koken razendsnel

Binnen enkele jaren is 40 procent van de Nederlandse huishoudens het koken verleerd. Dat zegt commercieel manager Paul Havinga van Albert, de thuisbezorgservice van Albert Heijn. Verreweg de meeste huishoudens bezitten inmiddels een magnetron en het aantal verkochte kant-en-klaarmaaltijden stijgt explosief...

Albert Heijn verwacht over heel 2002 meer dan 20 miljoen kant-en-klaar-maaltijden te verkopen. Dat is een stijging van meer dan 33 procent ten opzichte van 2000. Meer dan 62 procent van de Nederlanders blijkt deze maaltijden regelmatig te eten.

Supermarkten verkopen steeds vaker voorverpakte maaltijden die alleen hoeven te worden opgewarmd, en producten als traiteurmaaltijden, belegde sandwiches of versgeperst sinaasappelsap, die direct kunnen worden geconsumeerd.

Zogenaamde 'gemaksvoeding' heeft een revolutie in het koken en eten teweeggebracht. Stonden mensen kort na de Tweede Wereldoorlog nog gemiddeld twee uur in de keuken, in 1975 was dat drie kwartier en nu is dat nog twintig minuten.

Het aantal mensen dat zelf kookt, daalt snel. Maaltijden die buitenshuis zijn bereid (in restaurants, van traiteurs, afhaalmaaltijden of snacks voor onderweg) vormen nu al 34 procent van de totale bestedingen aan voedingsmiddelen. Volgens voedingsstrateeg Jan-Willem Grieving van Cap Gemini Ernst en Young zal dat binnen vijftien jaar meer dan 50 procent zijn, zoals dat nu al in Amerika het geval is.

Binnen vijftien jaar daalt het aantal verkochte ingrediënten om zelf te koken met ruim een kwart, verwacht Albert Heijn.

De revolutie in eten komt door het stijgend aantal tweeverdieners, alleenstaanden, gebroken gezinnen, door verhoogde mobiliteit en het 'gevoel van tijdgebrek' bij veel koopkrachtige mensen. Opvallend is dat vrouwen met een gemiddelde van 1,5 keer per week, vaker een kant-en-klaarmaaltijd eten dan mannen (1,2 keer per week). Van de vrouwelijke ondernemers blijkt zelfs 47 procent minimaal zes keer per week zo'n maaltijd op te warmen.

Voedingsfabrikanten laten voeding steeds vaker verpakken in porties voor een à twee personen. Keukenapparatuurfabrikant Atag ontwerpt in samenwerking met Unilever keukens voor de toekomst.

En keukenfabrikant Siemens komt binnenkort met de Home Delivery Box voor in de buitenmuur, waarin boodschappen warm of diepgevroren kunnen worden afgeleverd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden