Nederland ligt midden in superregio, en moet zich ook zo presenteren

Nederland heeft geen duidelijke merkstrategie in de internationale zakenwereld, concludeerde eerder dit jaar een stuurgroep buitenlandse handel. Er is echter een manier om Nederland wel goed te presenteren aan buitenlandse bedrijven en beleggers, zegt het Tristate City Network, een groep waarvan ook ondernemersvereniging VNO-NCW deel uitmaakt.

Nederland als netwerkstad. Beeld Tristate Network

Vertel Chinese en Amerikaanse bedrijven dat Nederland onderdeel is van een superregio met Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen, een 'driestaatstad' met de economische kracht van megasteden als Londen, Los Angeles en Hongkong. Dan begrijpen ze waarover je het hebt. En kun je ook de concurrentie aan met die andere stedelijke superregio's.

VNO-NCW is inmiddels aandeelhouder van het Tristate Network, zegt oprichter Peter Savelberg. De ondernemersvereniging voelt zich volgens hem aangesproken door het idee van een krachtiger en minder versnipperde presentatie van Nederland. 'Nu is het op handelsmissies en beurzen nog iedereen voor zich, van universiteiten en steden tot regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Dat begrijpt men in het buitenland helemaal niet. Voor Amerikanen en Japanners is Europa één land.'

Neem de Parelrivierdelta, economisch gezien een van de snelst groeiende regio's van China, zegt Savelberg. 'Wij zijn geïnteresseerd in die economische kracht. Dat er verschillende talen worden gesproken is van ondergeschikt belang. Zo kijken buitenlanders ook naar Nederland en buurregio's.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.