Nazaat Vroom eist merknaam V&D

Een telg van de oprichtersfamilie Vroom wil alsnog de merknaam V&D in handen krijgen. Horeca- en vastgoedondernemer Marc Vroom heeft hiervoor samen met media-ondernemer Richard Otto een zaak bij de rechtbank aangespannen.

Beeld Marcel van den Bergh

De beide curatoren van V&D maakten vorige week bekend het merkenpakket en de intellectuele eigendomsrechten te hebben verkocht aan Cool Cat-eigenaar Roland Kahn, diens partner Jaco Scheffers en voormalig HEMA-topman Ronald van Zetten. Die willen onder de merknaam V&D een onlinewarenhuis beginnen en later mogelijk ook weer fysieke warenhuizen openen.

Vroom en Otto zeggen dat dit verkoopproces niet eerlijk is verlopen en willen daarom via de rechtbank ontbinding van dit contract afdwingen. Zij willen zelf geen winkels openen maar alleen merklicentiehouder zijn. De in Barcelona wonende Marc Vroom is een zoon van de laatste Vroom die in de jaren negentig nog in het warenhuisconcern actief was, onder meer als inkoper kantoorinrichting,

Otto zegt dat de curatoren nooit serieus met hen hebben willen onderhandelen. 'Wij hebben 8 maart een e-mail gestuurd dat we graag de merknaam wilden hebben. Daar kregen we geen reactie op. Toen we begin mei nog eens een mail stuurden, meldden de curatoren dat ze al in vergevorderde onderhandeling waren met een andere partij. Ze hebben ons niet gevraagd wat wij ervoor over zouden hebben.'

Eerder sprak Otto van 'enkele tonnen' maar hij zegt dat dit slechts een beginbod was. Vroom is zeer vermogend. 'Het bod had hoger kunnen uitpakken als we de kans hadden gekregen om in onderhandeling te gaan.'

Hoeveel Kahn c.s. voor het merk hebben betaald, is nog niet bekendgemaakt, maar volgens de curatoren was het aanzienlijk meer dan enkele tonnen. Onduidelijk is of de verkoopprijs in een van de komende faillissementsverslagen wordt vermeld, zodat duidelijkheid ontstaat.

Richard OttoBeeld anp

Otto begrijpt niet waarom de curatoren niet met hem en Vroom wilden praten. 'Het vreemde was dat bij de verkoop van de boedel de merknamen nooit expliciet werden genoemd. Het is niet meer dan een suggestie, maar misschien zijn aan Kahn al bij de onderhandelingen over een doorstart in februari toezeggingen gedaan. Hij had er heel veel tijd in gestoken, juristen ingehuurd, een plan opgesteld en toen ging het allemaal niet door. Het zou een pleister op de wonde kunnen zijn. Bewijzen daarvoor heb ik niet.

'Maar als curatoren zelf kunnen kiezen met welke partijen ze in zee gaan, zijn we aan de ratten overgeleverd. Ze moeten de hoogste prijs zien te bedingen. Dat hebben ze niet gedaan.'

Otto noemt zich media-ondernemer. Hij is sinds 2005 actief via het bedrijf Mobil Marketing Nederland dat consultancydiensten verricht en campagnes organiseert. Tevens heeft hij het bedrijf TENS Media, dat diverse boeken heeft uitgegeven, waaronder Verdwenen Merken en heel pikant ook een boek over de geschiedenis van Vroom & Dreesmann.

'Sommige verdwenen merken, zoals Boerenleenbank of Super De Boer, zijn niet veel meer waard. Maar met V&D kan je nog heel veel doen', aldus Otto. Marc Vroom is projectontwikkelaar en horeca-ondernemer. Hij bezit onder meer vakantieparken in Zanzibar en appartementen in Barcelona. Maar hij is ook mede-eigenaar van een aantal horecazaken in Amsterdam.

Woordvoerder Edwin van Wijk zegt in een reactie dat de curatoren 'op een zorgvuldige manier' hebben gehandeld in de zaak van V&D. 'Een vrij groot aantal mensen heeft interesse getoond. De curatoren hebben gekeken naar de meest serieuze voorstellen en gekozen voor het plan dat het beste was voor de schuldeisers. Van Otto hebben we een e-mail van één regel gehad. Dus daarom hebben we voor de meer uitgewerkte plannen gekozen.' Otto noemt dit bizar: 'Ze hebben ons helemaal niet gevraagd om uitgebreidere plannen te presenteren. Wij hoorden helemaal niets.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden