Navigator helpt met groen rijden

Wie via de kortste, snelste of lommerrijkste wijze op zijn bestemming wil komen, wordt door makers van navigatieapparatuur op zijn wenken bediend....

Je kunt natuurlijk de trein nemen of gaan liften. Dan bespaar je direct. Maar wie per se met de auto moet, kan zijn gps nu de opdracht geven een groene route te kiezen. Als het apparaat tenminste is gemaakt door Garmin. De Amerikaanse bouwer van navigatieapparatuur heeft sinds kort EcoRoute, dat gratis kan worden gedownload. Het kiezen van een ecologische route heeft twee voordelen: het milieu wordt gespaard doordat er minder wordt uitgestoten, en de brandstofkosten dalen.

De vraag is hoe het apparaat de milieuvriendelijkste route berekent. Dat gaat op basis van diverse variabelen, zegt Rento IJsenbrant, product manager bij Garmin. Het eerste wat de automobilist moet doen, is de gebruiksgegevens invoeren voor het rijden in de stad en op de snelweg, plus het type brandstof. ‘Je kunt in principe gewoon de waarden gebruiken uit de folder’, zegt IJsenbrant. Vervolgens analyseert het navigatieapparaat het rijgedrag. Dankzij de gps-functionaliteit kan het apparaat berekenen hoe snel er wordt geaccelereerd en afgeremd.

‘Als je er telkens als een haas vandoor gaat en vervolgens bruusk remt, verbruik je meer brandstof’, zegt IJsenbrant. Dat komt tot uiting in een icoontje op het beeldscherm. Dat oogt als een blaadje dat groen kleurt als de automobilist zich houdt aan de regels van het ‘nieuwe rijden’. Jakkeraars zien een geel of rood blaadje. Het icoon toont ook een zuinigheidsscore: 100 is extreem zuinig, 0 is onzuinig.

De realtime feedback zoals EcoRoute die geeft, wordt beschouwd als een van de belangrijkste factoren om zuiniger te gaan rijden.

‘Op de cruise control krijg ik bij 110 kilometer per uur een score van 75. Die daalt naar 70 als ik 120 rijd’, zegt IJsenbrant, die een Opel Astra 1,9 liter diesel heeft. De hoogste score (95) haalt hij op 80 kilometerwegen. Bij deze snelheid is het verbruik van de meeste auto’s het gunstigst.

Dus merkte IJsenbrant dat EcoRoute hem op zijn dagelijkse rit van Apeldoorn naar Utrecht vaak voor een deel over provinciale wegen stuurt, waar 80 gereden wordt. Of EcoRoute daarvoor kiest, is onder meer afhankelijk van de ‘weerstand’ van een weg. Op een provinciale weg met veel stoplichten rijd je minder zuinig dan op een vergelijkbare weg met rotonden. Of liever nog: een weg zonder hindernissen. Al die gegevens zitten verwerkt in de kaartinformatie van Navteq, waarvan Garmin gebruik maakt. Er wordt geen rekening gehouden met het tijdstip van de dag of met files.

IJsenbrant zegt gemiddeld vijf minuten langer over zijn route te doen. Hoeveel hij bespaart, weet hij niet. ‘Ik reed al volgens het nieuwe rijden, dus bij mij is de besparing misschien niet zo groot.’ Maar voor automobilisten met een zware rechtervoet is EcoRoute mogelijk een uitkomst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden