Nationale-Nederlanden staakt verkoop van woekerpolissen

Nationale-Nederlanden staakt de verkoop van dure beleggingsverzekeringen. De verzekeraar kan niet garanderen dat deze producten voldoen aan de normen van de Ombudsman Financiële Dienstverlening....

Dit schrijft de verzekeraar in een brief aan verzekeringsadviseurs. De ING-dochter is een van de grootste verzekeraars van Nederland en de eerste die radicaal stopt met de verkoop van woekerpolissen. ‘We komen aan het eind van de zomer met nieuwe producten die wel voldoen aan de normen van de Ombudsman’, zegt een woordvoerder van Nationale-Nederlanden. Eerder dit jaar bleek uit een inventarisatie van de Volkskrant dat diverse verzekeraars ondanks de ophef over de kosten nog steeds te dure polissen verkochten.

‘Dit is een schuldbekentenis’, zegt Rob Okhuijsen, woordvoerder van Stichting Verliespolis. Deze stichting, waarbij ruim 100 duizend verzekerden zijn aangesloten, bereidt een rechtszaak voor tegen onder meer Nationale-Nederlanden. Overleg met de meeste verzekeraars over compensatie van de verzekerden is mislukt. Verliespolis, een initiatief van Vereniging Eigen Huis en de Vereniging van Effectenbezitters, is alleen nog in gesprek met Aegon.

‘We hopen dat andere verzekeraars ook de verkoop van te dure polissen stoppen. Het is bijzonder kwalijk dat verzekeraars nog steeds producten verkopen die duidelijk te duur zijn’, zegt Okhuijsen. ‘We verwachten dat Nationale-Nederlanden deze actie combineert met een ruimhartige reparatie van lopende polissen.’

De woekerpolissen liggen onder vuur omdat verzekeraars en hun tussenpersonen ze jarenlang hebben verkocht zonder inzicht te geven in de kosten. Circa 4 miljoen Nederlanders hebben ruim 6 miljoen woekerpolissen afgesloten. Soms zijn ze gekoppeld aan een hypotheek en soms moeten ze het pensioen aanvullen. Dit voorjaar heeft de Ombudsman bepaald dat de kosten niet hoger mogen zijn dan 2,5 procent per jaar. Dit houdt in dat een verzekerde bij een rendement van 7 procent aan het eind van de looptijd 4,5 procent rendement haalt. Bij veel oude polissen zijn de kosten hoger dan 3,5 procent. Hierdoor is het rendement van dit beleggingsproduct vergelijkbaar met een spaarrekening.

Veel verzekeraars hebben toegezegd lopende polissen te zullen repareren volgens de kostennorm van de Ombudsman. Verzekerden tasten echter nog in het duister. De Ombudsman heeft verzekeraars onlangs gemaand binnen enkele weken duidelijkheid te geven over hun producten.

Nationale Nederlanden (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden