Nieuws KLM

Na storing dreigt nu ook staking bij kerosinedistributeur Schiphol

Naast de lopende conflicten met het grondpersoneel, de cateringmedewerkers, het cabinepersoneel en de piloten, dient zich een vijfde front aan van arbeidsonrust bij KLM. Vakbond FNV dreigt het werk neer te leggen bij Aircraft Fuel Supply (AFS), de hofleverancier van brandstof op Schiphol.

Balende reizigers op Schiphol. Door een storing in de kerosinetoevoer afgelopen zomer konden veel vluchten niet vertrekken of met veel vertraging. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Strikt genomen zijn de medewerkers van AFS niet in dienst van KLM, maar de luchtvaartmaatschappij is wel aandeelhouder in het bedrijf dat in 1967 werd opgericht. Dat AFS een cruciale rol speelt op Schiphol bleek afgelopen zomer, toen er een storing optrad in het ondergrondse stelsel van leidingen dat de brandstof van een centraal opslagdepot naar de vliegtuigen pompt. Er moesten driehonderd vluchten worden geannuleerd.

Zulke taferelen zullen opnieuw ontstaan als FNV Procesindustrie de daad bij het woord voegt en wellicht al volgende week tot een staking oproept. De vakbond wil voor maandagavond 18.00 uur dat AFS instemt met eisen voor een nieuwe cao. Daar wordt al anderhalf jaar over onderhandeld en de FNV vindt het nu wel welletjes.

De bond eist een verhoging van de salarissen met 3,5 procent per 1 januari 2019 en 3,5 procent per 1 januari 2020. Ook moet er een onderzoek komen naar de werkdruk en moet een onafhankelijke deskundige de functies bij AFS vergelijken met die bij verwante bedrijven als KLM en Vopak.

Pensioen

De FNV eist verder behoud van de leeftijdsdagen voor oudere werknemers. Volgens bestuurder Jeroen Brandenburg is het merendeel van de medewerkers ouder dan 50 jaar. ‘Het werk is zwaar en ook de ploegendiensten trekken een zware wissel op het personeel. Daarom pleiten we in het kader van duurzame inzetbaarheid voor voortzetting van de leeftijdsdagen om het zware werk vol te kunnen houden, maar ook voor verdere maatregelen zodat mensen gezond hun pensioen kunnen halen.’

Bij AFS werken 25 mensen. Naast KLM hebben oliemaatschappijen Shell, Texaco en Combined Refueling Services (Esso, Chevron, Total en Statoil) een aandeel in het bedrijf. Dat lijkt te kampen met technische problemen die vaker dan vroeger de kop opsteken. Voor de grote storing van 25 juli viel de installatie in oktober 2018 ook al drie kwartier uit. Begin vorige maand ging het opnieuw mis, maar kwam de toevoer van kerosine weer snel op gang.

AFS: spin in het wankele web dat Schiphol heet

De brandstoftoevoer is zo belangrijk voor het functioneren van Schiphol dat het beheer van de pijpleidingen met kerosine een militaire kwestie is. Hoe kon het dan toch zo misgaan dat deze zomer honderden vliegtuigen aan de grond moesten blijven staan?

Ook Schiphol kampt met arbeidsconflicten. De exploitant van de luchthaven ligt overhoop met de bonden over de aanbesteding van de beveiliging. De FNV vindt dat Schiphol gegadigden moet dwingen tot naleving van de cao voor particuliere beveiligers. Dat mag volgens de Europese regels niet, zegt Schiphol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden