NieuwsTesla

Na slechte periode gaat de koers van Tesla als een raket

Beleggers die gokten op de ondergang van autofabrikant Tesla, shortsellers in beurstermen, beleven slechte tijden. De koers van het bedrijf is sinds juni verdrievoudigd, waardoor deze groep beleggers dit jaar vermoedelijk zo’n 8 miljard dollar verliest.

Een reeks Tesla's Model 3 in een fabriek in Shanghai, China, klaar om te worden geleverd.Beeld REUTERS

Voor Tesla, een jaar geleden nog de risee van de financiële wereld, lijken de bomen tot in de hemel te groeien. Nadat de fabrikant van elektrische auto’s vorige week een onverwacht hoge kwartaalwinst boekte en bekend maakte dat het dit jaar ruim een half miljoen e-auto’s verwacht te bouwen, is de koers van het concern geëxplodeerd. Alleen al de afgelopen dagen steeg de koers van het aandeel met bijna eenderde, waardoor shortsellers miljarden verloren, schat analistenbureau S3 Partners.

Op papier is Tesla nu meer waard dan ’s werelds grootste autofabrikant Volkswagen. Een enkele analist denkt inmiddels dat Tesla’s waarde in enkele jaren kan vertienvoudigen.

Goed nieuws is er de laatste maanden volop. Naast de kwartaalwinst gaat het ook Tesla’s accupartner Panasonic voor de wind. De Amerikaanse Gigafactory, waarin Panasonic en Tesla gezamenlijk accu’s voor e-auto's fabriceren, boekte voor het eerst een kwartaalwinst. Daarop steeg Tesla’s koers in een dag nog eens met eenvijfde.

De reden voor de goede prestaties van de Gigafactory is de grote vraag naar Tesla’s Model 3. Dankzij het succes van deze auto is de vraag naar accu’s gestegen, waardoor de productiekosten daalden en er winst gemaakt werd. Begin vorig jaar verklaarde Tesla nog dat haperingen in de aanvoer van accupakketten de productie van de Model 3 dwarsboomden. Die problemen lijken nu voorbij.

Overigens lijkt Panasonic minder optimistisch over de samenwerking in de toekomst. Het concern levert geen accu’s aan de Chinese Teslafabriek en kondigde onlangs een samenwerking aan met het eveneens Japanse Toyota, dat zich steeds meer richt op de bouw van elektrische auto’s. Toyota is er lange tijd van uitgegaan dat waterstof de belangrijkste opvolger zou zijn voor diesel- en benzineauto’s, maar veel experts verwachten dat deze technologie pas later doorbreekt. Toyota gooide daarom het roer om, al blijft het ook waterstofauto’s ontwikkelen.

Lees verder over Tesla

Weinig mensen hebben zoveel gevoel voor marketing als Elon Musk, de topman van Tesla, schrijft Chris Buur. ‘Volgens mij was het gewoon met opzet, dat Tesla’s hoofddesigner Franz von Holzhausen in november vorig jaar twee keer ‘per ongeluk’ met een metalen bal een dikke ster in de ‘onbreekbare’ zijruiten gooide van de Cybertruck-conceptauto.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden