Na Jumbo is ook Albert Heijn om: vestigingen krijgen horeca met deli en bakery

In navolging van al zijn concurrenten krijgt nu ook marktleider Albert Heijn horeca in zijn grotere supermarkten. Te beginnen in Amsterdam-Buitenveldert, waar vandaag in een Albert Heijn XL de eerste 'Deli Kitchen' en 'Bakery Café' worden geopend. AH doet dit in samenwerking met foodservicebedrijf Bakerstreet, bekend van zijn 'deli2go'-shops in Shell-tankstations. Nog zeven andere AH-vestigingen krijgen dit jaar een Deli Kitchen en/of Bakery Café, onder meer in Eindhoven en in Amsterdam-Centrum.

Jumbo doet al veel aan horeca, zoals hier in Amsterdam.Beeld Marcel Wogram

Vanaf 2018 zijn 'tientallen' andere AH-filialen aan de beurt voor een ombouw. De vermenging van levensmiddelenverkoop met horeca-activiteiten is de laatste drie jaar sterk in opkomst. In steeds meer supermarkten verschijnen koffiecorners en kun je ter plekke pizza's, wokschotels en andersoortige maaltijden met verse producten laten bereiden. Er ontstaat zo meer reuring in de supermarkt en dat is precies wat winkeliers beogen in deze tijd van groeiende onlineaankopen: winkelen moet 'een feestje' worden.

Jumbo, eigenaar van La Place en AC Restaurants, loopt in die ontwikkeling voorop, vooral met zijn Jumbo Foodmarktformule. AH experimenteerde er slechts op bescheiden schaal mee (in Eindhoven en Purmerend). Maar nu is ook de marktleider om. 'Vooral in de grootstedelijke gebieden merken we dat mensen vaker buitenshuis eten en vaker op de dag.'

Retaildeskundige Paul Moers, voormalig directeur bij Albert Heijn en Unilever, vindt dat AH rijkelijk laat is met die stap. 'Je kunt als supermarktbedrijf bijna niet meer zonder horeca-activiteiten. Ik zie dit dan ook meer als verdedigen dan als aanvallen. Albert Heijn heeft op dit terrein een forse achterstand op Jumbo, dat met La Place de expertise in eigen huis heeft. Voor het eerst vertrekt Albert Heijn vanuit een underdogpositie, voor een operatie met een hoog risico. Ze moeten er kostbare winkelruimte voor vrijmaken.'

Horeca zit niet in de genen van Albert Heijn, zegt Moers. 'Het is een ander vak. Waarvoor geldt: of je doet het goed, of je verpest het. Je kunt het niet half doen.' AH-directeur Van Egmond zegt het volste vertrouwen te hebben dat Bakerstreet, in 1998 voortgekomen uit Bakker Bart, de vereiste kwaliteit zal leveren. AH en Bakerstreet werken al langer samen met de shop-in-shopformule Fishtales (verse vis op ijs).

Voor de Deli Kitchen en het Bakery Café zijn op termijn honderden werknemers nodig. Dat personeel blijft volgens AH in dienst van Bakerstreet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden