Na Amerikanen moet rest van wereld aan Ketel One

Ketel One, de in Schiedam gestookte wodka die in de VS al erg populair is, zal nu ook de rest van de wereld proberen te veroveren....

De Britten betalen 610 miljoen euro voor een vijftigprocentsaandeel in een nog op te richten joint venture met de Schiedamse wodkastoker Nolet, in Nederland overigens bekend van de Ketel 1 jenever. De familie Nolet blijft wel eigenaar van de distilleerderij en van de merknaam. Ook heeft het bedongen dat de productie in Schiedam blijft plaatsvinden.

De onderhandelingen over deze samenwerking, liepen al sinds oktober 2006, zegt Carel Nolet senior. ‘Diageo benaderde ons voor een kop koffie. Meteen in dat eerste gesprek werd al duidelijk dat ze niet uit waren op een overname van het hele bedrijf, zoals vaak het geval is bij dat soort gesprekken. Ze wisten dat wij onze zelfstandigheid hoog in het vaandel hebben en respecteerden dat. Dit hebben wij zeer gewaardeerd.’

De nog op te richten joint venture zal wereldwijd alle verkoop, marketing en distributie van Ketel One voor zijn rekening nemen. Het drankje is in Amerika al erg populair. Van de 165 miljoen euro omzet die Nolet in 2007 behaalde, kwam 90 procent uit de VS.

Met behulp van de kennis en omvang van Diageo wil Nolet na Amerika, nu de rest van de wereld veroveren. ‘Ik heb altijd voor ogen gehad een merk wodka neer te zetten aan de bovenkant van de markt, dat wereldwijd bekend is’, aldus Nolet. ‘In de VS hebben we dat op eigen kracht gedaan, maar voor de rest van de wereld kunnen we de expertise en omvang van een bedrijf als Diageo goed gebruiken. Ik beschouw het als een pluim op onze hoed dat we dit als Schiedams bedrijf voor elkaar hebben gekregen.’

Hoe de groei in de rest van de wereld moet verlopen is volgens Nolet nog niet duidelijk. ‘Zelf waren we al begonnen in landen als Groot-Brittannië, Israël en Australië. Maar met Diageo hebben we nog geen specifieke keuzes gemaakt.’

De hoogte van het bedrag dat Diageo bereid was neer te leggen verklaarde topman Paul Walsh van het bedrijf vanuit de merkwaarde van Ketel One. ‘Dit is een strategisch belangrijke stap voor ons. Ketel One is een wodka uit het topsegment, waarmee we wereldwijd enorm kunnen groeien.’

In het portfolio van Diageo ontbrak zo’n kwaliteitsmerk tot op heden. Het Britse bedrijf, eigenaar van onder meer Guinness, Johnnie Walker en Baileys, heeft ook Smirnoff wodka in zijn bezit. Dat is echter een goedkoper merk.

Diageo was gedurende enige tijd ook in de race voor de overname van de Zweedse superpremiumwodka Absolut. Volgens de Britse zakenkrant Financial Times zou dat bedrijf 6 miljard dollar moeten kosten. Nu de Britten gaan samenwerken met de Schiedammers hebben ze zich teruggetrokken uit de strijd om Absolut.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden