nieuws

Na 1 juli is de consument verlost van ongewenste telefoontjes

Ongewenste telefoontjes van bedrijven zijn binnenkort verleden tijd. Op 1 juli wordt een wetswijziging van de Telecommunicatiewet van kracht, waardoor bedrijven consumenten niet zonder toestemming mogen bellen voor commerciële doeleinden. Doen ze dat toch, dan riskeren ze een boete.

In 2020 verdriedubbelde het aantal klachten over callcenters.  Beeld Hollandse Hoogte / Image Source
In 2020 verdriedubbelde het aantal klachten over callcenters.Beeld Hollandse Hoogte / Image Source

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt al jaren klachten over telemarketing, maar in coronatijd is dit sterk toegenomen. In 2019 werd 1231 keer melding gedaan van ongewenste telefoontjes, in 2020 is dit ruim verdriedubbeld naar 3700 meldingen. Omdat mensen thuiswerkten, hadden ze vaker de gelegenheid om de telefoon op te nemen, waardoor ze vaker ongewenste telemarketingbelletjes kregen. Eén van de grootste ergernissen is dat bedrijven mensen herhaaldelijk bellen, ook als zij in het Bel-me-niet Register staan.

Toestemming vereist

Door de gewijzigde Telecommunicatiewet moeten bedrijven toestemming hebben om consumenten te bellen. Saskia Bierling, woordvoerder van ACM, legt uit hoe het werkt. ‘Je mag in drie situaties gebeld worden. Als je specifiek hebt ingestemd om gebeld te worden door een zeker bedrijf voor een zekere dienst, als je klant bent van het bedrijf, of als je recent klant bent geweest.’ Daarbij moeten bedrijven voortaan bij elk telefoontje vragen of de gebelde nog steeds toestemming geeft of deze liever in wil trekken, wat op elk moment kan.

Voor de wetswijziging moesten consumenten bewijzen dat ze hun recht van verzet hadden gebruikt voor het maken van een klacht. Het recht van verzet houdt in dat iemand kan aangeven niet meer door bedrijven gebeld te willen worden, waarna diegene in het Bel-me-niet Register terechtkomt. Na 1 juli wordt de bewijslast omgekeerd, waardoor bedrijven moeten bewijzen dat ze toestemming hadden om te bellen. ‘Het ACM kan bedrijven die zich niet aan de regels houden sancties opleggen,’ vertelt Bierling. Deze sancties, in de vorm van boetes, moeten zorgen dat bedrijven zich aan de nieuwe wet houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden