Murdochs MySpace (500 mln) buigt voor Facebook

AMSTERDAM - De sociale netwerksite MySpace heeft het moeilijk. Vijf jaar geleden gold MySpace nog als een grote belofte, maar moest bestuurder Chase Carey van eigenaar News Corp. voor analisten van Wall Street toegeven 'dat MySpace een probleem is'.

© AFP

'Binnen een jaar heeft MySpace een omzet van een miljard dollar', zei mediatycoon Rupert Murdoch in 2005, nadat hij de site met zijn bedrijf News Corp. voor ruim 500 miljoen dollar had overgenomen.

Niet eens zo vreemd
Het beeld dat Murdoch in 2005 van de toekomst had, was op dat moment niet eens zo heel vreemd. MySpace was met 14 miljoen gebruikers per maand wereldwijd veruit het grootste online sociale netwerk. Van Facebook had nog slechts een handjevol mensen gehoord.

Het bedrijf veranderde zijn naam van TheFacebook in Facebook en was nog druk met het vinden van serieus startkapitaal.
Maar Facebook haalde MySpace in met een ongekende snelheid en verbluffende overtuiging. Had Facebook in 2008 nog een marktaandeel van 28 procent tegenover 64 procent voor MySpace, in 2009 lagen de verhoudingen volledig andersom: 67 procent tegen 28 procent. Volgens de meeste recente cijfers van onderzoeksbureau Nielsen had Facebook in maart 2010 ruim 117 miljoen unieke bezoekers, tegen ruim 42 miljoen voor MySpace.

Het ligt voor de hand
Of MySpace inmiddels verlies lijdt is niet zeker, maar het ligt voor de hand. 'Ik wil een duidelijk pad naar winst zien binnen enkele kwartalen, niet jaren', zei Carey vrijdag, 'anders nemen we maatregelen.' Nog een veeg tegen: News Corp. Digital, de tak van het bedrijf van Murdoch waarvan MySpace veruit het grootste onderdeel is, leed dit jaar al een verlies van 156 miljoen dollar.

De vragen die er voor MySpace nu toe doen, luiden: waar is het misgegaan en valt er nog iets te redden. Op de eerste vraag geeft Tim Poulus van IT-vakblad Telecompaper antwoord. 'Sinds de komst van Murdoch is er enorm gefocust op geld verdienen met advertenties. Maar daarmee werden de pagina's veel onoverzichtelijker en minder gebruiksvriendelijk dan die van Facebook.' Poulus vergelijkt het met de relatief 'schone' pagina van de succesvolle zoekmachine Google en de minder succesvolle concurrenten Yahoo en AOL: 'Altijd veel drukker door allemaal advertenties.'

Volste vertrouwen
Ondanks zijn harde woorden en hardnekkige geruchten dat Murdoch probeert MySpace te verkopen, heeft bestuurder Chase Carey nog het volste vertrouwen in het online sociale netwerk. Door zich nadrukkelijker te richten op een hip publiek van onder de 35 en zich te positioneren als dé site voor het delen van muziek, kan de site het redden, denkt hij.

Maar analist Debra Aho Williamson van onderzoeksbureau eMarketer is sceptisch: 'We horen nu al maanden over een terugkeer naar hun roots, maar tot op heden gaat het allemaal pijnlijk langzaam. Het zal een uphill battle worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden