MSN kiest voor BN’ers en gekuiste beeldsnacks

MSN, het webportaal van Microsoft, heeft in Nederland tien man in dienst om de mooiste videofilmpjes te selecteren die op internet te vinden zijn....

Door Peter van Ammelrooy

Die onthulling deed Matthijs Sienot, producent van MSN.nl, bij de introductie van nieuwe videodiensten op het de Nederlandse editie van het webportaal. In navolging van YouTube, de populairste marktplaats voor korte filmpjes op internet, gaat MSN ook clipjes plaatsen die door gebruikers zijn gemaakt. De inhoud daarvan wordt handmatig gecontroleerd, aldus Sienot.

De strenge selectie moet ook voorkomen dat bezoekers delen van commerciële films of tv-programma’s online zetten. ‘We zijn niet verantwoordelijk voor wat mensen op MSN zetten, maar we filteren dat soort materiaal wel.’ Net als zijn concurrent YouTube laat MSN het Amerikaanse bedrijf Audible Magic juridisch ‘aanstootgevende’ video eruit zeven.

De voorzichtige benadering van Microsoft heeft een reden. YouTube – eigendom van het Californische internetbedrijf Google – hangt sinds maart van dit jaar een schadeclaim van een miljard dollar boven het hoofd. Het Amerikaanse mediabedrijf Viacom eist dat geld voor videobeelden die internetters uit zijn films en tv-series hebben gelicht. Het zou gaan om 1,6 miljard keer bekeken clipjes.

Toch kan ook MSN niet langer heen om de amateurbeelden die internet via YouTube en tientallen klonen overspoelen. Het aantal bezoekers van het webportaal is de laatste maanden gestegen van 2,6 miljoen naar 3,2 miljoen per maand. Daarvan bekeken er 1,1 miljoen video’s op de website, waarmee MSN volgens marketingdirecteur online services Derk Wagelaar ‘de nummer 2 op dit gebied in Nederland is’. Het streven is naar de toppositie.

Wagelaar vindt dat het belang van user generated content – internetjargon voor thuisvlijt – niet overschat mag worden. ‘Het komt in populariteit op de vijfde plaats’, zegt hij. De meeste aangeklikte videobeelden bevatten nieuws – vooral over BN’ers en BB’ers (Beroemde Buitenlanders). Missers – ‘maar dan wel van een goede beeldkwaliteit’ – vormen daarna de meest bekeken categorie, voor filmtrailers en muziekvideoclips.

Het publiek van de video’s op MSN bevindt zich in de leeftijdscontreien waar adverteerders zich het meest thuis voelen – de 15- tot 25-jarigen. Die komen voor een ‘beeldsnack’, zoals Wagelaar het omschrijft, filmpjes die hooguit twee tot vijf minuten duren. ‘Niet meer dan 3 procent heeft belangstelling voor langere films.’ Niemand wil voor de ‘snacks’ betalen en 80 procent heeft er geen moeite mee om reclame te bekijken voor de video te zien is.

MSN blijft geloven dat premium content – materiaal dat nergens anders te vinden is – de bezoekers naar zijn webpagina’s met video’s zal trekken. Het heeft om die reden een contract gesloten met de Amsterdamse rapper Yes-R, die zijn leven als artiest in een online soap laat vastleggen. De realityshow zal drie keer per week worden ververst, een half jaar lang.

Voor de eerste afleveringen van Helemaal Leipoez hebben de ingehuurde ‘censoren’ van MSN de hand over het hart gestreken. Bezoekers kunnen horen hoe Yes-R een juwelier in Marokko vraagt of hij weet wat ‘eetmijnlul’ betekent.

Reality-soap met Yes-R Beeld
Reality-soap met Yes-R

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden