Motorkap

De tijd ligt ver achter ons dat we zelf de auto nog konden onderhouden: nieuwe bougies en contactpuntjes, olie verversen, kleppen stellen, v-snaartje vervangen, allemaal op straat voor de deur....

Dat van die black box kan langzamerhand ook vrij letterlijk worden genomen, want de hedendaagse motor ziet er van boven uit als een zwart en doosvormig geheel. Niets meer te herkennen, alles ingepakt. Het was meen ik Audi dat een aantal jaren geleden bovendien een afdekplaat over de motor bedacht. Nu hebben autofabrikanten alle reden zich te schamen voor hun motoren, die hoe geavanceerd ze ook zijn, nog steeds maar een onnozel rendement van een procent of twintig leveren (de rest verdwijnt als warmte), maar dat zal niet de doorslaggevende overweging zijn geweest. Lekker strak en opgeruimd stond het. De fabrikant is wel trots op zijn motor, maar de doorsnee gebruiker wil er weinig van weten. Weg ordinaire motor.

Als we dan toch zo bezig zijn, moeten we het meteen goed aanpakken. Beschouwen we de auto als een apparaat dat het gewoon altijd moet doen als we het sleuteltje omdraaien, dan trekken we onze handen er meteen ook helemaal van af, maar dan willen we ook niet meer in zijn ingewanden hoeven te zitten om olie, ruitenwisservloeistof of koelwater bij te vullen. De motorkap doen ze in de garage maar open.

Het begint al een beetje die kant op te gaan. Audi's jongste bijvoorbeeld, de a2, heeft in de neus een zwart klepje. Doe je dat open, dan kun je bij de vulopeningen voor olie en ruitensproeiervloeistof. De motorkap kan dicht blijven.

Het is een begin, maar het kan beter, want waarom zou je die vloeistoffen er nog zelf in moeten gieten? Kan dat niet anders? Ja.

Twee verzoeken aan automakers: monteer een oliereservoir waaruit het tekort dat in het carter dreigt te ontstaan, vanzelf wordt aangevuld. Eenmaal per jaar bijvullen in de garage. Twee (en niet lachen): verreweg de meeste auto's zijn altijd buiten, dus ook als het regent. Al het water loopt van ze af. Bedenk dus een regenton voor onder de motorkap (liter of vijf lijkt me genoeg, daarmee halen we de volgende bui wel), doseersysteem erbij met oplosmiddel voor muggen, verwarm de slangetjes naar de sproeiers voor als het vriest (bestaat al), kortom: doe iets. Als die motorkap maar niet meer open hoeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden