DE KWESTIEPETER DE WAARD

Mogen crisiswinnaars extra winsten in eigen zak steken?

Peter de Waard artikel ColumnBeeld .

Verfzaken die klussers bedienen met Sikkens, Sigma en Flexa, hebben hun omzet zien exploderen dankzij de coronacrisis. Woningeigenaren hebben ineens alle tijd om hun optrekje goed in de verf te zetten.

Maar ook winkels die de hobbyende kunstenaars bedienen met Vandijckbruin, sienna gebrand, titaanwit en zincwit krijgen drie keer zoveel bezoekers aan de toonbank. Nederlanders zijn in het voetspoor van Rembrandt en Van Gogh getreden. Of Karel Appel. Ineens wordt een oude liefde weer opgepakt en zal binnenkort de leenkunst van de artotheek worden ingeruild voor een eigen stilleven.

Er zijn veel meer winnaars van deze crisis. Het NOS Journaal meldde dat de hengelsportzaken al decennialang niet meer zoveel klanten hebben getrokken. Sommige hengelsportverenigingen hebben zelfs een ledenstop ingevoerd.

Massaal zitten Nederlanders anderhalve meter van elkaar aan de waterkant te sportvissen tot ongenoegen van de karper. We zijn ook collectief aan het koekjes bakken en poppen maken. Spelletjes gaan als warme broodjes over de toonbank, net als elektrische fietsen, skates en skeelers. Het zijn niet alleen kleine winkels, die de fiscus niet kunnen ontwijken, hun slag slaan. Ketens van bouwmarkten en tuincentra profiteren van het feit dat Nederland niet meer naar een concert, voetbalwedstrijd en museum kan.

Supermarkten halen recordomzetten. En wie online verkoopt, zoals Amazon en bol.com, doet het nog beter. Bezorgdiensten hebben het nooit zo druk gehad. Online winkel Picnic zag zich genoodzaakt al in mei een nieuw distributiecentrum in Apeldoorn te openen. Virologen en andere wetenschappers kunnen hebben zelden zo snel naam kunnen maken. En dan zijn er de marktonderzoekbureaus. Maurice de Hond moet zich in de handen wrijven.

Videostreamers en chatdiensten mogen ook niet klagen. Flow Traders – een beursgenoteerd bedrijf dat baat heeft bij snel op- en neergaande koersen – heeft de eigen koers sinds begin maart met 50 procent zien stijgen. Unilever meldde vorige week dat de omzet van hygiëneproducten en met name handzepen en gels explodeert.

Uiteraard zijn er veel meer verliezers dan winnaars. Ten slotte zorgt de lockdown voor een ongekende economische krimp. Maar veel van die bedrijven worden gecompenseerd door de huidige en vooral toekomstige belastingbetaler voor het omzetverlies.

Maar het is niet zo dat de winnaars van deze crisis – stel degenen die dankzij corona hun omzet met 20 procent of meer hebben zien toenemen – dan ook automatisch een extra donatie doen. 

Tenminste, daar hebben Rutte en Hoekstra niets over gezegd. Zelfs Jesse Klaver hoor je daar niet over. De winnaars mogen de extra baten door de crisis in hun eigen zak steken. De verliezers mogen het afwentelen op de gemeenschap.

Zo werkt nu eenmaal het moderne kapitalisme.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden