Moederconcern Verkade zet zichzelf in de etalage

United Biscuits, het Britse moederconcern van Verkade, wil geheel of gedeeltelijk worden overgenomen. Het bedrijf zegt in gesprek te zijn met 'een aantal partijen' over een mogelijk bod....

United Biscuits zet zichzelf in de etalage om de aandeelhouders meer waar voor hun geld te bieden. Het concern heeft de afgelopen jaren dramatisch slecht gepresteerd op de Londense effectenbeurs. De koers van het aandeel kelderde van 4,24 pond eind 1990 tot 1,88 pond afgelopen vrijdag, terwijl het gemiddelde koerspeil op de beurs in die periode meer dan verdubbelde.

De bekendmaking van gesprekken over een overname heeft gezorgd voor een flink koersherstel tot 2,28 pond. United Biscuits verlangt van een bieder een prijs van ongeveer 3 pond per aandeel. Dat komt neer op een overnamesom voor het hele concern van 1,4 miljard pond (4,75 miljard gulden).

United Biscuits behaalt 52 procent van zijn jaaromzet van ongeveer 1,7 miljard pond (5,8 miljard gulden) met koekjes, onder meer van Verkade, het Belgische Delacre en het merk McVitie's.

Als belangrijkste kandidaat voor een overname geldt de Amerikaanse koekjesfabrikant Nabisco. Verder worden het Franse Danone, Philip Morris, Unilever en Cadbury Schweppes genoemd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden