Moederbedrijf Lada luidt noodklok na recordverlies

Avtovaz, de grootste autofabrikant van Rusland en tot voor kort de trots van het Kremlin, heeft na een recordverlies de noodklok geluid. Onder meer grootaandeelhouder Renault moet te hulp schieten om de bouwer van de Lada overeind te houden.

Reclameposter voor de 'klassieke' Lada uit de Sovjettijd.

Avtovaz is in problemen geraakt door de ingestorte vraag op de Russische thuismarkt. Volgens accountant EY komt het bedrijf 67,8 miljard roebel (763 miljoen euro) tekort. Gecombineerd met andere problemen roept dat serieus de vraag op of Avtovaz wel verder kan als bedrijf, waarschuwde EY vrijdag.

Avtovaz is grotendeels in handen van het Franse Renault en diens Japanse partner Nissan. Het Russische management heeft er vertrouwen in dat het bedrijf met hulp van de aandeelhouders de komende tijd door kan. Renault boekte alvast een enorm bedrag af op de Russische activiteiten. Die staan nu voor 96 miljoen euro in de boeken, 225 miljoen euro minder dan voorheen.

Sancties

De Russische auto-industrie heeft klappen gekregen door de economische terugval, die gevoed wordt door de sterk gedaalde olieprijs en de westerse sancties vanwege de Russische rol in Oekraïne. De verkoop van nieuwe auto's daalde vorig jaar 36 procent. Voor dit jaar wordt opnieuw een terugval verwacht. Dat zou het vierde jaar op rij zijn met een min voor de autoverkopen. Avtovaz boekte vorig jaar een nettoverlies van 73,9 miljard roebel, bijna drie keer zo veel als een jaar eerder.

Ondanks de buitenlandse inmenging en zijn geschiedenis van problemen werd Avtovaz door het Kremlin lang gezien als de trots van het bedrijfsleven, die niet ten onder mag gaan. President Poetin, die in het verleden de autofabriek in het zuidwesten van Rusland bezocht, bezit een Lada Niva-jeep. Hij prees publiekelijk de kwaliteiten van deze auto. Bovendien regelde hij de vorige keer toen de Lada-bouwer in zwaar weer verkeerde een grote lening. Dat was tijdens de crisis in 2008 en 2009.

Ondanks de ingestorte thuismarkt, groeide het marktaandeel van de Russische autofabrikant vorig jaar wel: van 16,4 naar 18 procent. Nog meer hoopvol nieuws op vrijdag: met de Franse grootaandeelhouder Renault gaat het juist goed. De Franse autofabrikant voerde vorig jaar zijn winst stevig op, na stijgende verkopen van duurdere auto's. Renault bouwde zijn marktpositie in Europa uit, mede dankzij nieuwe modellen als de Kadjar.

Een bestuurder probeert zijn Lada veilig door het overstroomde gebied in Havana te loodsen. Beeld AP
Op het strand net buiten Baku is een Lada vastgelopen.

Omzet

De Fransen verkochten vorig jaar 2,8 miljoen auto's, ruim 3 procent meer dan in 2014. De omzet steeg daarmee 10 procent naar 45,3 miljard euro. De nettowinst steeg, ondanks de grote afboeking in Rusland, met bijna 50 procent naar 3 miljard euro.

Renault heeft 50 procent van Avtovaz, de Japanse partner Nissan heeft 17,13 procent van de aandelen.

Het Russische staatsconglomeraat Rostec bezit bijna eenderde van de Ladabouwer. Rostec overweegt een deel van de Avtovaz-schuld om te zetten in aandelen.


Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden