Moederbedrijf Invito en Dolcis vraagt uitstel van betaling aan

Winkelbedrijf Macintosh vraagt om uitstel van betaling. Dat maakte het bedrijf dinsdagochtend bekend. De aanvraag, doorgaans de opmaat voor een faillissement, geldt niet voor de winkels. Die blijven voorlopig open.

Schoenenzaak van Manfield in Utrecht. Ook de winkels van Scapino, Dolcis en Invito staan te koop. Beeld Raymond Rutting
Schoenenzaak van Manfield in Utrecht. Ook de winkels van Scapino, Dolcis en Invito staan te koop.Beeld Raymond Rutting

'Het is de enige overgebleven optie', schrijft de schoenenketen in een persbericht over de aanvraag tot uitstel van betaling. De rechtbank van Maastricht beslist later vandaag over het verzoek.

Topman van Macintosh Kurt Staelens laat weten de situatie 'zeer teleurstellend' te vinden. 'Met name voor onze werknemers, geldschieters, banken en aandeelhouders die ons altijd hebben gesteund. Maar dit was een onvermijdbaar besluit.'

Het nieuws volgt op het bericht van maandag, waarin de eigenaar van ketens als Scapino en Dolcis aankondigde dat het al zijn bezittingen te koop zette. Mogelijk zien aandeelhouders hun geld volledig in rook opgaan. Macintosh telt ruim vijfhonderd winkels in Nederland, België en Luxemburg. Er werken in totaal 5500 mensen.

Omdat geen van de gegadigden sinds gisteren een bod op tafel heeft gelegd dat een oplossing biedt voor de huidige situatie, restte Macintosh geen andere keuze, aldus het bedrijf.

'De hoop is dat zo dadelijk de bewindvoerders met partijen aan tafel komen, waarbij nog zo veel mogelijk onderdelen van die groep verkocht zullen worden en misschien een nieuwe eigenaar vinden en kunnen doordraaien met de mensen die er werken', zegt een woordvoerder bij BNR Nieuwsradio.

De koers van Macintosh ging dinsdag hard onderuit tot 5 eurocent per aandeel. In 2011 was een aandeel nog bijna 20 euro waard.

Schoenenbranche

Het moederbedrijf van de verschillende schoenenketens kampt al jaren met grote problemen. De onderneming had eerder nog winkels als Kwantum en Belcompany onder zich, maar sinds 2005 zijn deze delen van het concern afgestoten om de oplopende schulden af te betalen. Alleen de schoenenwinkels bleven over.

Maar ook in de schoenenbranche gaat het slecht. Consumenten kopen steeds meer op internet en daarom is het van belang dat ook schoenenwinkels zich online onderscheiden. Daarin slaagt Macintosh niet. 'Er zijn geen onderscheidende merken, het is allemaal tien keer niets', aldus retaildeskundige Cor Molenaar.

Bovendien stelt Molenaar dat de top van Macintosh de onlineslag destijds totaal heeft gemist. 'De topmanagers bleven te veel hangen in oude businessmodellen. Ze ontkenden en bagatelliseerden de veranderende markt. Klanten zijn kort van geest geworden. Ze onthouden niet precies bij welke winkel ze hun schoenen kopen. Ze hechten meer waarde aan een betrouwbare internetsite als bol.com.' Daar zullen ze eerder vaste klant blijven.

Opdeling

'Het is maar de vraag of er zich partijen melden die bereid zijn de boel bij elkaar te houden in ruil voor een symbolische aankoopprijs', stelt retaildeskundige Ton Bos op RetailNews.nl. 'Het zal dus wel een opdeling worden.' Volgens Bos is er bij Macintosh sprake van mismanagement. Wat rest is 'een hoge notering op de lijst van kampioen geld verbranden.'

Voor de aandeelhouders van Macintosh is er weinig hoop. De verkoop zal hoogstwaarschijnlijk niets opleveren.

Met internet als grote concurrent was het voor de schoenenwinkels moeilijk om goed te blijven draaien, zegt de woordvoerder. Het bedrijf heeft vervolgens zelf 'te laat ingezet op internet', waardoor het een onmogelijke inhaalslag werd voor Macintosh om op die manier klanten te winnen.

De woordvoerder vindt het te kort door de bocht om het oude management volledig de schuld geven. 'In algemene zin is de te late overstap naar internet de factor die het meest van invloed is geweest, maar er zijn zoveel meer factoren die meespeelden. Dat het slecht ging met onze winkels, moet in een breder perspectief worden gezet: veel retailbedrijven hebben het slecht.'

Nieuw! Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden