Moederbedrijf de Telegraaf boekt verlies van 23,7 miljoen

Het gaat nog altijd niet goed met Telegraaf Media Groep (TMG). Het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf en Sky Radio boekte vorig jaar een nettoverlies van 23,7 miljoen euro. Dat komt met name door de hoge kosten van de reorganisatie en een flinke daling van de omzet en de advertentie-inkomsten.

Beeld anp

TMG maakte de resultaten woensdag bekend in Amsterdam. 'Dit was een jaar waarin we onze organisatie ingrijpend hebben aangepast', aldus topman Geert-Jan van der Snoek. 'De resultaten die we presenteren zijn een reflectie daarvan.' Volgens hem is 27,2 miljoen euro gereserveerd voor reorganisaties. Daarvan was 16 miljoen bestemd voor de sluiting van vier drukkerijen, de rest is grotendeels gebruikt om de vertrekregeling van vijftig Telegraafredacteuren te financieren.

Tone of voice

De maatregelen kosten zo'n 450 arbeidsplaatsen; er blijven er ruim tweeduizend over. De topman noemde het 'heel wrang en sneu' dat er tientallen banen zijn geschrapt bij de grootste krant van Nederland. 'Dat moet helaas gebeuren', omdat de oplage blijft dalen. Uit onderzoek blijkt dat Telegraaflezers gemiddeld minder te besteden hebben dan abonnees van kwaliteitskranten; zij bezuinigen in tijden van crisis sneller op de krant.

Maandag meldde de Volkskrant dat een deel van de Telegraaf-redactie ontevreden is met hoofdredacteur Paul Jansen, die vorig jaar augustus Sjuul Paradijs opvolgde. Onder de 'kille saneerder' Jansen zou de redactie niet langer de 'warme familie' van voorheen zijn. Van der Snoek legde in reactie daarop uit dat je ook in een familie soms zakelijk moet zijn. 'Ik denk dat het een grote fout is om als familie niet zakelijk met elkaar om te gaan. Je moet de juiste tone of voice vinden.'

Pikant is dat uit het jaarverslag blijkt dat Van der Snoek en de financiële topman Leo Epskamp een flinke bonus krijgen, naast een vaste beloning van grofweg vier ton. De bestuursvoorzitter ontvangt een aanvullende bedrag van 202.000 euro, Epskamp is 169.000 euro rijker. Daar hebben ze volgens TMG recht op omdat ze hun doelstellingen grotendeels hebben gehaald.

Lees ook:

Na een ingrijpende reorganisatie hoopt De Telegraaf nu op betere tijden. Hoofdredacteur Paul Jansen moet lezers terugwinnen én de interne onrust bezweren. 'Critici verlangen terug naar de 'gezelligheid' op de pagina's'. (+)

Somber beeld

De bonussen vallen slecht op de redactie, die vorige week afscheid nam van vijftig collega's. Annabel de Winter, secretaris dagbladen van journalistenvakbond NVJ, noemt het 'zuur' dat de topmannen een extraatje krijgen. 'Als ik op hun positie zat, zou ik dit jaar geen bonus willen hebben, vlak na de reorganisatie. Ik vind het ook niet zo slim van TMG dit nu te doen, al zijn ze daar ongetwijfeld blij dat de bezuinigingen zijn doorgevoerd. Dat wilden ze al jaren.'

De jaarcijfers schetsen een somber beeld. TMG zag de omzet met 7 procent dalen naar 482 miljoen euro. Advertenties in kranten, tijdschriften en op de radio leverden 17 procent minder op dan in 2014, de inkomsten uit krantenabonnementen en losse verkoop liepen met 1,6 procent terug. Lichtpuntje is de toename van de digitale abonnementen, met 18 procent.

TMG zet dit jaar in op digitale activiteiten, het wil onder meer een nieuws- en een sportkanaal lanceren. Aan winstvoorspellingen voor 2016 waagt het bedrijf zich niet. 'We zijn in belangrijke mate nog afhankelijk van print (gedrukte kranten, red.), bij de consument en in het advertentiedomein', zei Epskamp. 'Daar hebben wij natuurlijk te maken met de marktontwikkelingen.' Die zijn in grote lijnen ongunstig, volgens experts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.