Modern op zoek naar nieuwe collega's

Werkzoekenden hebben weer iets te kiezen, dus niet alleen de sollicitant, ook de werkgever moet zich van zijn beste kant laten zien. 'Waarom wil ik graag bij jóú werken?'

Beeld Claudie de Cleen

De economie trekt voorzichtig aan. Er komen meer banen en de vijver werkzoekenden wordt groter doordat naast de grote groep werklozen ook meer ontmoedigden het aandurven weer op zoek te gaan naar werk. Voor werkgevers die nu wellicht meer dan ooit stapels sollicitatiebrieven verwachten op hun vacatures: het is de hoogste tijd om op een modernere manier op zoek te gaan naar nieuwe collega's. Dat scheelt tijd en geld, zeggen deskundigen uit de wereld van recruitment en human resources.

Videorecruitment

Werkzoekenden solliciteren steeds vaker met een video. Hoe veilig is dit? Lees het hier.

Werkgever, wie ben je echt?

Werkgevers moeten heel duidelijk maken waarom ze aantrekkelijk zijn om voor te werken, zegt bijvoorbeeld Stijn Dissen van recruiter Robert Walters. Want steeds meer werkzoekenden hebben weer iets te kiezen. Dat geldt bijvoorbeeld voor degenen die veilig over de schutting van hun vaste baan om zich heen durven te kijken. Zij stappen alleen over als de nieuwe baas meer te bieden heeft. Kritische sollicitanten zijn zich al langer bewust van hun eigen positie in sectoren als ict en techniek waar werkgevers moeite hebben voor sommige functies geschikte kandidaten te vinden.

Wil een werkgever eruit gepikt worden, dan moet hij zichzelf op de kaart zetten: employer-branding, heet dat in de banenwereld. 'Het is vaak wel bekend welke producten of diensten een bedrijf levert', zegt Dissen. 'Maar waarin onderscheid je je als werkgever? Waarom wil ik graag bij jóú werken. Die vragen worden steeds belangrijker. En steeds meer werkgevers proberen dat duidelijk te maken.'

Klopt de functieomschrijving nog wel?

Werkgevers kunnen zich een hoop ellende besparen door voor zichzelf duidelijk te hebben wie ze precies zoeken. Dat lijkt een open deur, maar er zijn genoeg bedrijven die standaard de oude functieomschrijving uit de kast halen. De wereld om ons heen verandert constant, zegt Steven Gudde, manager marketing en innovatie van Olympia Uitzendbureau. 'De receptionist die gasten ontvangt, een kop koffie geeft en binnen een organisatie de weg wijst, blijkt ondertussen een gastheer te zijn die klanten advies geeft. Zonde van ieders tijd als je kandidaat-receptionisten op gesprek hebt die zo weer opzeggen omdat ze andere verwachtingen van hun baan hadden. Wees eerlijk, word je blij van tweehonderd reacties op één vacature? Eigenlijk heb je er toch maar één nodig. Zorg dus dat de juiste mensen reageren.'

Weg met het cv!

Wie bezig is met het oppimpen van zijn levensloop: stop, niet doen! Een cv met naam, adres, geboortedatum en dan basisschool, middelbare school en zo verder, wordt direct overgeheveld naar de stapel 'helaas'. Maar nu de boel omgooien om te beginnen met e-mailadres en de laatste excell-cursus: stop, ook verspilde moeite!

Een moderne werkgever wil vooral weten welke rol een toekomstige medewerker in zijn bedrijf kan vervullen, zegt Gudde van Olympia. 'Een werkgever die zich daarop richt, kiest andere kandidaten, voert andere gesprekken, maakt andere keuzes. Hij voorkomt daarmee dat hij voordat hij het weet weer in een sollicitatieprocedure belandt, omdat de nieuwe werknemer niet meegroeit of zelf al snel afhaakt omdat hij het niet naar z'n zin heeft.'

In de snel veranderende wereld zegt iemands verleden soms weinig, leert de ervaring. Gudde: 'Dan is het veel belangrijker om te weten of iemand flexibel is, mee wil en kan groeien. Hoe kijkt iemand naar jouw wereld en welke rol wil hij in het bedrijf spelen. Dat zijn de vragen waarop je als werkgever een antwoord wilt weten. Niet het verleden, maar de toekomst, daarvan wil je een beeld hebben.'

Verras jezelf!

Niet alleen voor de werkgever, ook voor de sollicitant is het advies: verras jezelf. Zoek uit wat je wilt en ontdek of je dat kan, of kunt leren. Kijk niet waar je staat, maar vooral naar waar je naartoe kunt. Zo zijn er altijd uitzonderlijke voorbeelden: een automonteur bleek een uitstekende medewerker op de klantenservice. Een vrouw met mbo-2- diploma werd financieel adviseur op mbo-4-niveau.

Hoe? De game als voorportaal

Werkgevers kunnen sollicitanten eraan onderwerpen, werkzoekenden kunnen makkelijk op internet zelf op zoek: via games en testjes op internet kun je zelf ontdekken of de nieuwe functie bij je past. Op deze manier zit een (voor)oordeel op basis van een cv de werkgever niet in de weg. Maar als sollicitant of werkzoekenden kun je dit natuurlijk ook gebruiken om te ontdekken of bedrijf of werkomgeving werkelijk bij je past voordat je besluit te solliciteren. De functie callcentermedewerker als voorbeeld: speel gesprekken met lastige of juist zeer geïnteresseerde klanten na. Verbaas jezelf!

Stel het salaris snel aan de orde

Het is vaak het sluitstuk van de sollicitatiegesprekken: wat schuift het. Door dat veel eerder aan de orde te stellen, hoeft een werkgever zich door minder brieven te worstelen. Veeleisende sollicitanten kunnen hun energie op andere vacatures richten. Een aandachtspunt voor beiden dus.

En het draait niet om geld alleen

Mensen willen zich ontwikkelen, zegt Dissen. 'Ze kijken steeds meer wat er binnen een bedrijf mogelijk is. En het zijn niet alleen hbo'ers en wo'ers die ambitieus zijn. Ook mbo'ers willen doorgroeien.' Los van de carrière is de 'work-life balance' ook steeds belangrijker. Voor degenen die werk en gezin willen combineren. Maar ook jongeren willen flexibele werktijden. 'En vanuit huis werken, hè. Want met alle technologische ontwikkelingen hoef je niet voor elke e-mail naar kantoor. De flexibiliteit om even thuis iets te kunnen doen is een steeds belangrijkere arbeidsvoorwaarde aan het worden.'

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden