‘Mobiele beller betaalt jaarlijks tientjes te veel’

Nederlanders betalen 600 miljoen euro te veel voor het gebruik van hun mobiele telefoon. Volgens Paul Vreeburg, directeur van BelCompany, loont het te zoeken naar het juiste abonnement.

Hoe komt het dat bellers te veel betalen?
‘Veel mensen hebben een belbundel. Die kopen maandelijks een aantal minuten voor een bepaald bedrag. Als je meer minuten telefoneert, bel je buiten je bundel. Voor die extra minuten geldt een hoger tarief. Gebleken is dat veel mensen met een abonnement van 30 euro maandelijks voor 50 euro verbellen. Zouden ze overstappen op een abonnement van 40 euro, dan kunnen ze net zo veel telefoneren voor een tientje minder.’

Maar niet iedereen maakt zijn belminuten op.
‘Andersom geldt het ook: bel je te weinig, dan verlopen de ingekochte minuten in veel gevallen na verloop van tijd. Dan heb je dus ook te veel betaald. We hebben telecombedrijven gevraagd hoeveel van hun klanten precies goed in hun bundel zitten, en dat blijken er maar weinig te zijn. Bijna iedereen betaalt dus te veel.’

Met een prepaidtelefoon heb je de kosten beter in de hand.
‘Dat denken veel mensen. Maar als je maandelijks voor een tientje prepaid belt, kun je beter een abonnement nemen. Je moet jezelf dan wel in de hand kunnen houden. Veel ouders kopen voor hun kinderen een prepaidtelefoon omdat ze bang zijn dat de kosten de pan uitrijzen. Maar je kunt beter goede afspraken maken. Mijn dochters van 10 en 12 hebben ook een abonnement. Als ze over hun budget schieten, hebben we een goed gesprek. Maar dat gebeurt zelden. Misschien komt dat nog als ze een vriendje krijgen. Als een relatie begint of uitgaat, wordt er extra veel gebeld en ge-sms’t.’

Hoeveel kan ik besparen?
‘Er wordt 10 procent te veel betaald. Een gemiddelde beller geeft 27 euro per maand uit. Die zou dus maandelijks 2 tot 3 euro kunnen besparen.

Om te ontdekken hoeveel ik kan besparen, moet ik zeker wel even naar uw winkel?
‘Onze medewerkers kennen alle acties en abonnementsvormen en weten dus op basis van jouw belgedrag het beste abonnement te kiezen.’

Nederlanders staan bekend als zuinig. Hoe kan het dat ze hier zoveel geld laten liggen?
‘Mensen kijken bij de aanschaf vooral naar het toestel, en bij welk abonnement dat gratis is. Daar stemmen ze hun beslissing op af, en dat leidt vaak tot een verkeerd abonnement.’

De telecombedrijven zullen wel blij met u zijn als iedereen zijn abonnement aanpast.
‘Uiteindelijk willen zij ook tevreden klanten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden