Mitsubishi blijft bij sanering NedCar
Mitsubishi houdt vast aan het massaontslag bij NedCar. Dat bleek maandag uit een verklaring van topman Osamu Masuko van Mitsubishi na afloop van een gesprek met premier Balkenende....
Masuko hield onverkort vast aan het ontslag van ongeveer duizend medewerkers en het teruggaan naar één ploeg. ‘Vanwege de hevige concurrentie in de auto-industrie wereldwijd, moet NedCar kosteneffectiever worden en tonen dat het in Nederland nog steeds mogelijk is om tegen concurrerende prijzen te produceren’, stelt Masuko in zijn verklaring. Hij vraagt om begrip en medewerking van de vakbonden.
Wel herhaalt Masuko de intentie om door te gaan met NedCar: ‘Tevens willen wij nogmaals het commitment van Mitsubishi Motors bevestigen voor het behoud van een productiefaciliteit in Europa; daarmee doelend op NedCar, onze Europese fabriek.’
Eerder maandagmorgen had Masuko een gesprek gehad met premier Balkenende, door een woordvoerder van de Mitsubishi-topman omschreven als ‘succesvol én openhartig’. Deze woordvoerder wees erop dat het gesprek niet het karakter had van onderhandelen, maar dat het vooral bedoeld was om wederzijds de blik te verruimen.
Bij Nedcar dreigt een staking als een gesprek van Mitsubishi dinsdag met Nedcar niet verloopt naar tevredenheid van de werknemers. Voorzitter Jean Wouters van de Ondernemingsraad (OR) liet maandag in een reactie weten, dat ‘we dinsdag een probleem hebben’. Hij vindt ontslagen onaanvaardbaar.
Mitsubishi-topman Masuko heeft maandag in een gesprek met premier Balkenende geen concrete plannen voor de lange termijn ontvouwd voor deze autofabriek. Wel gaf hij aan dat de betrokkenheid van Mitsubishi zich niet beperkt tot 2010, als in Born niet langer de Mitsubishi Colt wordt gemaakt.
Eerder zei minister Brinkhorst van Economische Zaken dat concrete investeringsplannen van Mitsubishi voor Nedcar een voorwaarde zijn voor de regering om NedCar te steunen. NedCar is in de problemen gekomen, doordat Daimler Chrysler niet langer in Born de Smart laat produceren.
Mitsubishi wil daarom duizend man ontslaan bij NedCar. Het zal van een gesprek tussen Masuko en Nedcar, dinsdag, afhangen of de werknemers van NedCar in staking gaan. Eerder liet Mitsubishi weten, dat wat dit concern betreft NedCar zelf actief op zoek mag gaan naar een andere autofabrikant om het gat te vullen, dat Daimler Chrysler liet ontstaan.
Premier Balkenende beschreef het anderhalf uur durend gesprek met Masuko, waaraan ook staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) en stafleden van Mitsubishi deelnamen, als ‘constructief en open’. Een woordvoerder van Mitsubishi noemde het ‘succesvol’, maar zei ook dat het niet ging om onderhandelen. Het gesprek was volgens hem vooral bedoeld om wederzijds de blik te verruimen.
Balkenende en Van Gennip benadrukten dat Nederland werkt aan een goed vestigingsklimaat voor bedrijven als Mitsubishi. Zij lieten Masuko weten dat de overheid er alles aan wil doen om de productie in Born veilig te stellen, maar dat die daarbij wel gebonden is aan regels.