Miss Etam vraagt uitstel van betaling aan

'Er komt slecht nieuws aan', informeerde de Etam Groep vanochtend de vakbonden. Een onheilspellende aankondiging die een paar uur later door de keten zelf werd aangevuld: het bedrijf, vooral bekend van damesmodewinkel Miss Etam, vraagt surseance van betaling aan bij de Haagse rechtbank, over het algemeen de voorbode van een faillissement.

Een filiaal van Miss Etam in Zoetermeer.Beeld anp

Het is de Etam Groep onvoldoende gelukt zich aan de nieuwe marktomstandigheden aan te passen, verklaarde het bedrijf donderdag. De twee merken, Miss Etam (140 winkels) en Promiss (60 winkels), waar in totaal zo'n tweeduizend mensen werken, zitten namelijk precies daar waar de klappen vallen: het middensegment. In een tijd waar de klant behoefte heeft aan luxe (de Bijenkorf) of juist lage prijzen (Primark, H&M) - en voor de rest vooral winkelt vanachter zijn laptop (Zalando) - zijn het inmiddels failliete kledingketens als Schoenenreus en Mexx, en reorganiserende bedrijven als WE en V&D die in de problemen raken.

Maar dat ook de Etam Groep nu ten onder dreigt te gaan, is toch verrassend, vindt Martijn den Heijer van vakbond CNV. 'Miss Etam heeft de afgelopen jaren allerlei consumentenprijzen gewonnen en doet het, in tegenstelling tot vele anderen, online prima.' Zo verkoos marktonderzoeksbureau Gfk de winkel in 2009 en 2012 tot meest gewaardeerde modewinkel van Nederland. In dezelfde periode won de formule vier maal op rij de ING Retail-publieksprijs in de categorie 'damesmode'. Tussendoor was er ook nog een titel 'Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland'.

Den Heijer: 'Als nu blijkt dat juist bij Etam een faillissement lonkt, betekent dat niet veel goeds voor soortgelijke winkels. Ik maak mij, met andere woorden, ernstige zorgen over wat er dit jaar nog meer gaat gebeuren.'

Familiebedrijf

Miss Etam, negentig jaar geleden opgericht als kousenmaatschappij en later door de familie Korijn uit Zoetermeer uitgebouwd tot de Etam Groep, heeft modewinkels waar naar eigen zeggen 'tijdloze en elegante dameskleding' te koop is. 'Wij halen het mooiste in elke vrouw naar boven', is het motto.

Maar tijdloos en elegant wordt in volksmond als snel oudbollig en burgerlijk. Voor de doelgroep (vrouwen van veertig met een 'normaal postuur', zoals dat heet) is de pasvorm belangrijker dan de catwalk. Of zoals vakblad FashionUnited de collectie omschrijft: kleding die vooral lekker moet zitten en goed valt over 'lange benen en Hollandse heupen'. Een imago waar de keten last van had want buiten de trouwe klanten, was er te weinig toeloop.

In 2009 werd al bekend dat het familiebedrijf een verlies van 11 miljoen euro boekte en ook de afgelopen drie jaar waren er standaard rode cijfers. Onder verschillende topmannen, waaronder de in maart naar V&D overgestapte John van Ent, volgde een reeks reorganisaties. Onder Van der Ent verloren afgelopen januari honderd van de driehonderd mensen op het hoofdkantoor hun baan, anderhalf jaar daarvoor verdwenen 140 winkelbanen.

Beeld anp

Webshop

Van der Ent zette ook zwaar in op de online verkopen. Er werd extra geld gepompt in de verschillende webshops en in samenwerkingen met verkoopsites als Wehkamp en Otto. De toen uitgesproken hoop was dat binnen drie jaar ruim 30 procent van de omzet via de webwinkel zou verdienen. Tevergeefs, zo bleek donderdag.

Of het tot een doorstart komt zodra de keten failliet gaat, is nog onduidelijk. Er zijn inmiddels twee bewindsvoerders aangesteld die dat zullen onderzoeken. In de tussentijd, waarin de winkels open blijven, is een afkoelingsperiode afgekondigd, wat vooral inhoudt dat leveranciers de aanwezige goederen niet kunnen opeisen tot er meer duidelijkheid is over de toekomst. Medewerkers, zo verzekert de keten, krijgen de komende periode wel gewoon hun salaris uitbetaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden