'Misleidende prijzenpost moet ophouden'

Postorderbedrijven moeten ophouden met hun misleidende 'prijzenpost'. Dat zeggen de Consumentenbond en de Stichting De Ombudsman, die een selectie uit de laatste sweepstake-mailings gaan voorleggen aan de Reclame Code Commissie....

Van onze verslaggever

Beide consumentenorganisaties zeggen veel klachten binnen te krijgen van gedupeerden van prijzenpost. Het gaat om brieven van postorderbedrijven waarin de suggestie wordt gewekt dat de ontvanger een prijs heeft gewonnen. Pas bij nauwkeurige lezing blijkt dat er voorwaarden aan de prijsuitreiking vastzitten. Niet zelden moet de ontvanger eerst enkele artikelen bestellen voordat hij kans heeft op het winnen van een prijs.

Volgens de Consumentenbond en de Stichting De Ombudsman is dat misleidend en in strijd met de gedragsregels die door de reclamemakende bedrijven zijn opgesteld.

Vooral minder draagkrachtigen blijken vaak de verleiding niet te kunnen weerstaan. Later ontdekken ze evenwel dat de prijzenpost hun alleen geld heeft gekost. De consumentenorganisaties zeggen ook veel klachten te krijgen van mensen die zich aan de prijzenpost ergeren.

Het zal vermoedelijk enkele maanden duren voordat de Reclame Code Commissie uitspraak doet.

Probleem is volgens de consumentenorganisaties wel dat bij die commissie alleen kan worden geklaagd over de formuleringen zoals die nu door postorderbedrijven worden gebruikt. Als die bedrijven een nieuwe mailing maken met een iets andere formulering, zou er opnieuw een klacht tegen hen moeten worden ingediend.

Niettemin hopen de Consumentenbond en de Stichting De Ombudsman dat hun actie zoveel publiciteit trekt, dat ontvangers van prijzenpost voortaan beter zullen opletten.

Volgens de consumentenorganisaties maken vooral de bedrijven Grand-O-Matic, Reader's Digest, Silvana, Pionier en Postina zich aan misleidende prijzenfestivals schuldig.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden