Ministerie eist van NS snel aanpassing airco treinen

NS Reizigers moeten een dwangsom van 2,2 miljoen gulden betalen, als het bedrijf niet binnen zes maanden de metalen verbindingen in de airconditioningssystemen van de nieuwe dubbeldekkers vervangt....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Volgens het ministerie voldoen 81 dubbeldekkers (de zogenoemde regiorunners) niet aan het CFK-besluit. Dit besluit legt de productie, de handel en het gebruik van cfk's (chloorfluorkoolwaterstoffen) aan banden, die de ozonlaag aantasten. De NS overtreden deze regeling volgens VROM in 580 airco's met 7122 verboden zogeheten flareverbindingen. Dat zijn koppelingen van leidingen in koelinstallaties, zoals airco's.

'Het kost ons miljoenen guldens extra om aan de eis van VROM te voldoen', aldus de NS. 'Maar bovenal willen we onze klanten niet duperen. Vervanging op zo'n korte termijn zal zeker gevolgen voor de dienstregeling hebben, omdat we de treinstellen uit de roulatie moeten nemen.' Het ministerie van VROM denkt dat het mogelijk is de operatie binnen een half jaar te voltooien.

De NS zijn verbaasd over de actie van VROM. Volgens de spoorwegen waren ze nog in gesprek over de termijn van vervanging. 'We hebben recent nog een gesprek gehad en dachten dat het wel goed zat.' VROM interpreteerde het gesprek anders. Het ministerie zegt tot het opleggen van de dwangsom te zijn overgegaan, omdat de NS 'ondanks herhaaldelijk aandringen van de inspectie milieuhygiëne geen actie hebben ondernomen hebben om aan de regels te voldoen'.

De NS hebben de verboden koppeling zelf gemeld aan het ministerie. 'Toen de treinen in productie werden genomen, waren de verbindingen nog niet verboden. Er kan ons dus niet worden verweten dat we daarmee niet tijdig rekening hielden.'

De NS willen de verboden koppelingen wel vervangen, maar willen dat gelijktijdig doen met het groot onderhoud. Volgens de spoorwegen kan dat ook omdat er geen sprake is van een noodsituatie. 'Het betreft hier geen cfk's, maar minder schadelijke hfk's. Die zijn uitsluitend in Nederland verboden. In de rest van Europa mogen ze wel worden gebruikt en daar blijkt dat de verbindingen betrouwbaar zijn.'

VROM is het er niet mee eens. 'Vroeg of laat gaan deze koppelingen lekken.' Het departement baseert zich hierbij op een onderzoek van TNO uit 1990. Dit wees uit dat deze verbindingen de belangrijkste oorzaak van lekkages zijn. VROM vindt het daarom onzin dat de NS zeggen niet tijdig op de hoogte te zijn geweest. 'Het onderzoek stamt uit 1990. De NS hadden het dus allang kunnen weten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden