nieuws

Minder reizigers, maar ook minder personeel: dreigt er deze zomer toch chaos op Schiphol?

Schiphol zet zich schrap voor de zomer. De luchthaven, de beveiligers en bagage-afhandelaars hebben onvoldoende personeel om het verwachte aantal passagiers aan te kunnen, waarschuwt vakbond FNV. Er komen 5 tot 8 keer meer reizigers dan eerder dit jaar.

In april vertrokken 189 vakantiegangers vanaf Schiphol naar Rhodos voor een testvakantie. Beeld Joris van Gennip
In april vertrokken 189 vakantiegangers vanaf Schiphol naar Rhodos voor een testvakantie.Beeld Joris van Gennip

Campagneleider Joost van Doesburg van de FNV zegt dat Schiphol Group, de exploitant van het vliegveld, vorig jaar veel personeel heeft laten gaan. Los van de mensen die direct in dienst zijn van Schiphol, werken er op de luchthaven duizenden mensen aan taken die zijn uitbesteed. Daaronder vallen beveiligers, grondpersoneel, schoonmakers en buschauffeurs. Het afgelopen jaar was er veel minder werk voor ze op het vliegveld omdat er ruim 70 procent minder reizigers vertrokken of arriveerden.

President-directeur en bestuursvoorzitter Dick Benschop van Schiphol Group sprak eerder dit jaar in een toelichting op de jaarcijfers van 900 arbeidsplaatsen die zijn geschrapt, op een totaal van 2.500 voltijdbanen. Daarvan werden er 550 door externe krachten gevuld. Hoe sterk Schiphols toeleveranciers zijn ingekrompen, is onduidelijk. De Werkgeversvereniging Passagiers & Bagage afhandeling Nederland (WPBL) kon maandag niet reageren.

Van Doesburg verwacht dat toeleveranciers handjes tekortkomen als het drukker wordt op Schiphol. ‘We horen dat bedrijven veel vacatures hebben die ze moeilijk kunnen opvullen’, zegt Van Doesburg. ‘Ze benaderen mensen die vorig jaar zijn opgestapt of weggestuurd, maar die hebben elders werk gevonden, met een beter salaris en een gunstiger rooster. Die komen niet terug.’ Beveiligers melden de bond dat als ze vakantie aanvragen, ze te horen krijgen dat ze pas half september weg kunnen.

De FNV zegt dat vooral de werknemers met ervaring zijn vertrokken. ‘De nieuwe mensen zijn nog onvoldoende getraind om de komende drukte goed te begeleiden’, aldus Van Doesburg. Dat is ook een veiligheidsrisico waarop het Europese Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) onlangs in breder verband voor waarschuwde.

130 duizend passagiers

Schiphol spreekt tegen dat er een zomerse krapte in de bezetting dreigt. ‘We hebben voldoende mensen in dienst en middelen gereserveerd om de toename van het vliegverkeer in goede banen te leiden. Tijdens de reorganisatie hebben we daar rekening mee gehouden’, aldus een woordvoerder. Luchtvaartmaatschappijen en de bedrijven voor bagageafhandeling, vrachtverwerking en incheckservices bekijken per dag hoeveel reizigers er komen en stemmen daar vervolgens hun menskracht op af.

De drukte laat zich volgens Schiphol moeilijk voorspellen. Veel hangt af van welke reisbeperkingen er verdwijnen. Touroperators en luchtvaartmaatschappijen melden al maanden dat vakantiegangers vanwege de onzekerheid hun reis steeds dichter voor vertrek boeken dan vroeger, zodat ze zeker weten dat ze het land uit komen. ‘Op basis van wat we nu weten, is het mogelijk dat we in de zomer dagen hebben met 130 duizend passagiers’, aldus de woordvoerder. Dat zijn er vijf tot acht keer meer dan Schiphol de afgelopen maanden over de vloer kreeg.

In 2019 kreeg Schiphol in de zomer rond de 220 duizend reizigers over de vloer, tijdens de pieken kwamen elfs 233 duizend mensen.

Hoewel de luchthaven zegt geen grote drukte te verwachten zoals in eerdere zomers, raadt Schiphol reizigers aan toch ruim voor vertrek in te checken. Dit omdat extra controles nodig zijn, van gezondheidsverklaringen en coronatesten. ‘Daardoor zullen mensen wat langer geduld moeten hebben in de rij.’

App biedt buren van Schiphol een ‘herrieverwachting’

De toenemende drukte bij Schiphol op de grond leidt ook tot grotere drukte in de lucht. Om de overlast voorspelbaar te maken voor omwonenden, heeft de luchthaven een app uitgebracht. Met Notifly kunnen de ‘buren’ van Schiphol zien hoeveel vliegtuigen er de komende 24 uur boven hun hoofd zullen razen en van welke baan die toestellen gebruikmaken, gecalculeerd naar het adres of de postcode van een omwonende. Die kan ook een seintje krijgen als de verwachting verandert, omdat de weersomstandigheden wijzigen. Het is in Notifly niet mogelijk om klachten in te dienen van (geluids)hinder, wel om te melden of er minder of meer herrie wordt ervaren.

De app Notifly voor iPhones en Android-toestellen geeft omwonenden van Schiphol een vooruitzicht van de hinder. Beeld Schiphol
De app Notifly voor iPhones en Android-toestellen geeft omwonenden van Schiphol een vooruitzicht van de hinder.Beeld Schiphol
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden