Minder files en miljarden besparing door heffing
Een kilometerheffing op drukke snelwegen kan ervoor zorgen dat er op werkdagen 35 tot 55 procent minder files staan. Het verkeer dat weinig moeite heeft met uitwijken naar andere tijdstippen, zal dat door zo'n heffing ook doen....
Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Volgens het CPB kunnen files het beste worden aangepakt door een heffing op drukke snelwegen en door de aanleg van nieuwe wegen op plekken waar dat niet te duur is. Een door de overheid ingestelde werkgroep is het afgelopen vrijdag eens geworden over een kilometerheffing waarvan de hoogte zal afhangen van tijd, plaats en hoe schoon en zuinig het voertuig is. De invoering van het rekeningrijden zou volgens de commissie moeten beginnen op dertig knelpunten waar het fileleed en de milieuvervuiling het grootst zijn. Pas in 2012 of 2014 kan de heffing landelijk van kracht worden. Volgens het CPB heeft vooral het bedrijfsleven baat bij een heffing op drukke snelwegen. Voor een doorsnee onderneming gaat het om een winst van 125 tot 150 euro per werknemer per jaar. Voor bijvoorbeeld transport- en bouwbedrijven kan dit bedrag oplopen tot 500 tot 1000 euro. De gevolgen voor huishoudens lopen uiteen. Een forens die ‘s ochtends en ‘s avonds enkele ‘heffingspunten’ passeert, moet het meest betalen. Het gaat in sommige gevallen om enkelen honderden euro's per jaar, aldus het CPB. Maar een dergelijke forens bespaart volgens het planbureau wel veel tijd. Tolheffingen dragen volgens het CPB nauwelijks bij aan het verminderen van het aantal files. Om geld op te brengen voor de financiering van nieuwe wegen scoort tol niet beter dan de motorrijtuigenbelasting. De Londense variant van rekeningrijden zou in de vier grote Nederlandse steden geen positief effect sorteren, aldus het planbureau. In Londen moeten automobilisten die de stad binnenrijden 7,50 euro per dag betalen. Het CPB ziet bovendien weinig in zogenoemde vlakke heffingen ofwel het betalen van een vast bedrag per kilometer. Het wegverkeer neemt wel 20 procent af, omdat veel mensen niet langer de auto pakken om bijvoorbeeld kennissen te bezoeken. Dat is een maatschappelijk verlies, meent het CPB. Als bovendien de hoeveelheid verkeer afneemt, dalen de opbrengsten uit de heffing.