Minder ‘bami’s’, maar de kroket blijft lekker

‘Nederlanders hebben het een beetje gehad met kroketten, frikadellen en hamburgers.’ Ad Veenhof, de bestuursvoorzitter van het voedingsmiddelenconcern Wessanen, verklaarde woensdag de omzetdaling bij het dochterbedrijf Beckers uit een afnemende vraag naar klassieke snacks....

Die mededeling doet geen belletje rinkelen bij kenners van de markt. Volgens het bedrijfschap Horeca en Catering stagneert het afnemend aantal cafetaria’s. Franchisemanager Dick de Winter van de snackbarketen Febo – in 1941 opgericht als Maison Febo – merkt eveneens niets van een tanende belangstelling. ‘Integendeel juist. Het eerste kwartaal ging iets minder goed, dat kwam door het koude weer. Maar onze traditionele snacks blijven gewoon lekker lopen.’

Febo, sterk in snack-klassiekers als de gehaktbal en de frikadel, ziet geen verschuiving naar minder vette hapjes. De Winter: ‘Light snacks? Hou op. De koelhuizen bij ons lagen vol, maar het was de sof van de eeuw. Ook exotische smaken lopen niet bij ons. Wij hebben het ‘speciaaltje’, maar voor de rest doen de gewone snacks het juist prima. ‘Als ik heel precies kijk, zie ik dat de bami’s wat teruglopen, maar dat kan ik geen verschuiving noemen.’

Ook aan Jelka Molenaar, marketing manager van Cold Food, de producent van onder meer de kwaliteitskroketten van Kwekkeboom en Van Dobben, is een eventuele snackmoeheid voorbijgegaan: ‘In Nederland worden jaarlijks 350 miljoen kroketten gedraaid en ik kan me niet voorstellen dat die markt plotseling is ingezakt.’

De producent signaleert wel dat consumenten op zoek zijn naar meer internationale smaken, zoals pizza-achtige snacks en tapas.

Ook het Voedingscentrum, voorvechter van gezond tafelen, ziet een verschuiving naar andere smaken. Maar volgens de woordvoerster heeft dat vooral te maken met de zucht naar gemak. ‘De friteuse aanzetten, een kroket erin doen en bakken, kost meer tijd dan een pizzaatje in de oven schuiven.’

De vlag kan nog niet uit bij het Voedingscentrum: ‘Ik geloof niet dat Nederlanders opeens verstandig zijn geworden. De helft van de Nederlanders is nog steeds te dik.’

Toch was gezondheid de reden dat Unilever eind 2005 zijn snackdivisie Mora verkocht. Unilever wil zich profileren op vitaliteit en gezondheid. De Tilburgse snackfabrikant Ad van Geloven nam de verweesde fabrikant zonder enig voorbehoud op.

Martijn Reintjes, de hoofdredacteur van het vakblad Snackkoerier, ziet geen tekenen van krokettenmoeheid: ‘De fabrikanten adverteren nog volop bij ons.’ Wel signaleert Reintjes dat de gezondheidstrend aanslaat. ‘McDonald’s is ermee begonnen en heeft salades geïntroduceerd. Je ziet dat cafetaria’s nu ook met salades komen, dat is wel een omslag.’

Ook in de snackindustrie signaleert Snackkoerier een toenemende verschuiving naar andere smaken, zoals Italiaanse producten en sushi. ‘Maar de kroket op zijn retour? Ik geloof er niets van’, aldus Reintjes.

Voor Van Oers, de fabrikant van snacks voor attractieparken en schoolkantines, is de gezondheidstrend bekend terrein, maar dat wil niet zeggen dat de kroket op zijn retour is. Directeur Ronald van Oers: ‘Wij zitten aan tafel bij scholen die liever wat gezonders zouden verkopen, maar de vraag is onverminderd. Als een kantine geen snacks meer verkoopt, halen de leerlingen ze buiten de deur.’

Er is juist reden aan te nemen dat er sprake is van een oplevende belangstelling voor klassieke snacks. In september verschijnen twee boeken van Edwin Kats, chef-kok van het Amstel Hotel. Het Groot Culinair Croquetten Kookboek en het Basis Kroketten Kookboek.

Snacken bij de Febo. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden