Miljoenenschade dreigt voor leveranciers V&D

De honderden leveranciers van V&D wacht een mogelijke miljoenenstrop, nu de warenhuisketen uitstel van betaling heeft gekregen. Uitstaande facturen worden voorlopig niet uitbetaald. Daarnaast bestaat er grote onzekerheid over de omzet van volgend kalenderjaar nu V&D voor veel leveranciers dreigt weg te vallen als afnemer.

null Beeld null

Het zijn onzekere dagen voor de leveranciers van V&D. Brancheorganisatie Modint, vertegenwoordiger van zeshonderd kledingproducenten, verwacht dat de financiële schade oploopt tot enkele miljoenen euro's. 'Men moet wachten op het geld van geleverde koopwaar, als het ooit nog komt', zegt woordvoerder Han Bekke van Modint.

Een deel van de leveranciers heeft dit risico afgedekt met een kredietverzekering. Geld dat zij tegoed hebben van V&D kunnen ze deels claimen bij de verzekering. Niet-verzekerde leveranciers zullen hun verlies moeten nemen zolang V&D zich niet uit de penibele financiële situatie weet te vechten.

Wegvallende omzet

'Maar de grote vraag is wat er in de toekomst gaat gebeuren met V&D', zegt Bekke. 'Als leveranciers geen orders meer kunnen verwachten van V&D, valt een aanzienlijk deel van de omzet weg.'

Een deel van de leveranciers heeft reeds in februari, toen V&D vroeg om een huur- en loonsverlaging, eieren voor zijn geld gekozen en leveringen aan het warenhuis stopgezet. Zo trok boekendistributeur CB de samenwerking in nadat kredietverzekeraar Coface besloot geen dekking meer te geven. 'Maar V&D is met 62 vestigingen een grote afnemer', stelt Bekke. 'Andere leveranciers hebben destijds toch het risico genomen om te blijven leveren.'

Kredietverzekeraar Euler Hermes, met wie brancheorganisatie Modint al vijftien jaar samenwerkt, kan bevestigen dat in 2015 meer kredietverzekeringen werden afgesloten dan in voorgaande jaren. Of dat sinds februari ook geldt voor V&D-leveranciers wil het bedrijf niet zeggen.

Dreigend faillissement

Voor V&D en enkele andere ketens dreigt faillissement, zo werd woensdag bekend. Lees hier het liveblog terug.

Het loon voor december is overgemaakt. Toch is het ongewis of de tienduizend medewerkers van V&D straks nog werk hebben (+).

Winkels van V&D zijn vaak onderdeel van het stadsbeeld. Eventuele sluiting van de zaak voelt dan als een verlies, zag Willem Feenstra in Alkmaar (+).

Waarom ging het mis? Drie redenen voor de ondergang van V&D (+).

Terugvorderen

Voor nu zullen leveranciers willen redden wat er te redden valt. Modint heeft zijn achterban gevraagd geen koopwaar in V&D-vestigingen op te halen zonder dat zij daarvoor toestemming hebben gekregen van de bewindvoerders. V&D zette woensdag extra beveiligers in. Dat zou in de eerste plaats zijn om het personeel te beschermen tegen boze klanten, maar is mogelijk ook bedoeld eventuele pogingen van leveranciers te beletten om hun koopwaar terug te vorderen.

Of leveranciers hun producten kunnen terugkrijgen, hangt af van de afspraken die zijn gemaakt met V&D. Zogenaamde shop-in-shops, zoals modemerk s. Oliver, komen er relatief goed vanaf omdat de kleding in eigen bezit is. 'In andere gevallen is het de vraag wie op dit moment eigenaar is van de producten,' aldus Bekke, 'de leverancier of V&D.' Grote merken als Tommy Hilfiger en Calvin hebben hiervoor doorgaans betere voorwaarden afgedwongen dan kleine leveranciers of huismerkproducenten.

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden