Miljoenenclaim tegen NS om overvolle treinen
© ANP

Miljoenenclaim tegen NS om overvolle treinen

Ontevreden treinreizigers willen NS via een collectieve rechtszaak dwingen de 'hinder' te vergoeden die zij ondervinden door de overvolle treinen. Namens 9.500 treinreizigers hoopt ConsumentenClaim een vergoeding te bemachtigen van 5,7 miljoen euro. De reizigers eisen dit bedrag omdat zij in de spits vaak geen zitplaats vinden of soms helemaal niet mee kunnen met de trein.

Gemiddeld hebben treinreizigers voor bijna 600 euro 'hinder' ondervonden, meent directeur Stef Smit van ConsumentenClaim. Smit vindt dat de NS de gedupeerden in elk geval de helft van hun reiskosten moet terugbetalen. Het vervoersbedrijf verwerpt de claim, omdat reizigers geen zitplaats in de trein kopen en dus geen schade hebben.

De claim van 5,7 miljoen euro is een fractie van de werkelijke schade, zegt Smit nu hij het aantal klagers gestaag ziet oplopen. Alle reizigers die vanaf september 2015 tot nu last hebben gehad van de drukte, maken volgens Smit aanspraak op een vergoeding. De claimclub brengt 15 procent van de schadevergoeding in rekening als de zaak daadwerkelijk wordt gewonnen.

Vervoersplaats

Waarom is spoor poel van ellende?

In De Kwestie schrijft Peter de Waard over de ellende van de Nederlandse Spoorwegen.

NS houdt zelf ook bij op welke trajecten het wringt. Reizigers kunnen via hun telefoon aangeven of hun rit een groene, oranje of rode 'smiley' verdient. Cijfers over het totaal aantal 'rode smileys' heeft het vervoersbedrijf niet zo snel paraat.

De reizigers die zich hebben aangesloten bij ConsumentenClaim zijn volgens directeur Smit vooral forensen. 'Zij zijn dagelijks afhankelijk van de trein en ondervinden zowel 's ochtends als 's avonds hinder van de overvolle treinen.' Smit meent dat de NS aansprakelijk is omdat het vervoersbedrijf het tekort aan treincapaciteit al lang en breed zag aankomen. De NS heeft nu 'een ultimatum van een aantal weken' om op de claim te reageren. Daarna zal Smit de vervoerder aanklagen via een daartoe opgerichte stichting.

Ombouwen

De NS is vooralsnog niet van plan de reizigers een financiële handreiking te doen. In een reactie laat het bedrijf weten dat het 'vervoersplaatsen' verkoopt, geen zitplaatsen. Wel zegt de NS  'alles op alles' te zetten om de reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden, onder meer door het 'ombouwen' van 1e klas- naar 2e klas-coupés en de inzet van zogeheten spitsbussen voor één euro. Nadeel van die spitsbus is wel dat bijvoorbeeld de reis van Castricum naar station Amsterdam Sloterdijk ruim een uur duurt, terwijl de treinreizigers binnen 20 minuten op Sloterdijk arriveren.

Hoogleraar aansprakelijkheidsrecht Eddy Bauw van de Universiteit Utrecht moet nog maar zien of het ConsumentenClaim gaat lukken. Dat heel veel mensen zich aanmelden, betekent niet automatisch dat een claim bij de rechter standhoudt. 'Ik reis regelmatig met de trein in de spits. Het is inderdaad vaak erg druk. Maar ConsumentenClaim moet feitelijk aantonen hoeveel last de consument daarvan ondervindt. De vraag is ook in hoeverre NS verantwoordelijk gehouden kan worden van de hinder en of ze voldoende doen om het euvel te verhelpen.'

Niet reëel

Cruciaal daarbij zijn de afspraken die de NS heeft met de reizigers. Volgens Smit heeft de NS zichzelf de inspanningsverplichting opgelegd de reizigers een zitplaats te geven, tenzij zich bijzondere omstandigheden voordoen. 'Reizen in de spits is geen bijzondere omstandigheid, maar een dagelijkse gang van zaken. Ze hebben fouten gemaakt en nagelaten tijdig maatregelen te nemen.'

Maar al is het bieden van een zitplaats aan de reiziger een streven, het is niet reëel te verwachten dat dat te allen tijde lukt, volgens NS. 'Op de snelweg kun je ook niet altijd 130 kilometer per uur rijden, ongeveer hetzelfde geldt voor de treinen in de spits. We blijven graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst.'