Miljoenenclaim dreigt voor Connexxion wegens omstreden cursus chauffeurs

Vervoersbedrijf Connexxion hangt een miljoenenclaim van de fiscus boven het hoofd vanwege een omstreden bijscholingstraject voor duizenden buschauffeurs. Volgens de Onderwijsinspectie vertonen de opleidingen voor Connexxion-chauffeurs 'ernstige tekortkomingen'.

Beeld anp

De Wet vermindering afdracht (WVA) was bedoeld om het opleidingsniveau van de Nederlandse beroepsbevolking te verbeteren. Bedrijven hoefden jaarlijks zo'n 2.700 euro per werknemer minder belasting af te dragen als zij die bijschoolden bij een roc.

Ondeugdelijke opleidingen
De Onderwijsinspectie en de Belastingdienst onderzoeken sinds vorig jaar misbruik van de regeling. Bij vijf roc's zijn ondeugdelijke opleidingen geidentificeerd, zoals de Connexxion-opleiding. De inspectie vordert subsidies bij deze scholen terug, de Belastingdienst claimt bij de bedrijven ten onrechte aangevraagde WVA.

Het beroep op de WVA verdubbelde tussen 2006 en 2011 naar 400 miljoen euro. Mede daarom is de regeling per 1 januari 2014 afgeschaft.
De buschauffeurs kregen te weinig les, werden onvoldoende begeleid en hoefden vaak geen tentamens te maken.

Zo trof de inspectie lege formulieren met afspraken en verbeterpunten aan in de personeelsdossiers van de chauffeurs. Chauffeurs kregen voldoendes voor modules als het 'omgaan met klanten in lastige situaties' - ook als er tijdens proefritten geen lastige klanten waren ingestapt.

Connexxion zegt dat het bijscholen van 3.300 buschauffeurs bij twee roc's 'de reizigerstevredenheid sterk heeft vergroot'. Het Connexxion-personeel volgde cursussen zoals 'het nieuwe rijden', 'toegankelijkheid' en 'levensreddend handelen'.

Bijgespijkerd
Ook werden de buschauffeurs bijgespijkerd in rekenen, Engels en Nederlands. Per chauffeur kon Connexxion hierdoor 2.700 tot 5.400 euro belastingvoordeel claimen via de Wet vermindering afdracht (WVA). Het belastingvoordeel van het busbedrijf dat nu in geding is kan oplopen tot meer dan 10 miljoen euro

Connexxion zegt dat het bedrijf geen blaam treft. 'We herkennen ons niet in het beeld dat de inspectie schetst. Al die chauffeurs hebben een keurig en officieel diploma gekregen. De opleiding was gewoon goed.'

De woordvoerster zegt dat de Belastingdienst 'onderzoek doet naar de belastingvoordelen' die samenhangen met de opleidingen voor chauffeurs. Bedragen wil zij niet noemen. 'Wij zijn volop aan het aantonen dat de fiscale voordelen die we hebben gekregen terecht waren.'

Fiscale sluiproutes
De Volkskrant maakte afgelopen zomer melding van fiscale sluiproutes waarmee uitzendbureaus miljoenen verdienden aan ondermaatse mbo-cursussen voor Poolse werknemers. Die werden bijvoorbeeld opgeleid tot 'assistent plantenkunde'. Hoofdinspecteur Rik Steur zei toen dat hij bij zes roc's 'ernstige overtredingen van de Onderwijswet' was tegengekomen.

De inspectie heeft daarom miljoenen geclaimd bij de mbo-instellingen. Vanwege de Connexxion-route is er bij het ROC van Twente en het Summa College, het vroegere ROC van Eindhoven, in totaal 8 miljoen euro teruggevorderd, zeggen de scholen. Ook van drie andere roc's wil de Onderwijsinspectie geld zien, in verband met het aanbieden van ondeugdelijke beroepsopleidingen.

'De inspectie heeft last van tunnelvisie. Wij worden in de hoek gezet van frauderende roc's, maar daar horen we niet thuis. Wij hebben gedaan wat de politiek van ons verlangde en daar worden we nu met terugwerkende kracht op afgerekend', zegt bestuursvoorzitter John van der Vegt van het ROC van Twente.

Imagoschade
De roc's stappen binnenkort naar de rechter om onder de terugvordering van de Onderwijsinspectie uit te komen en imagoschade te claimen, zegt Van der Vegt. 'De regels van de inspectie dateren uit 2012, en de boete gaat veel verder terug. Het is alsof de maximumsnelheid is verlaagd en we met terugwerkende kracht een boete krijgen voor te hard rijden voor de jaren dat die lagere maximumsnelheid nog niet gold.'

Kamerlid Tanja Jadnanansing (PvdA) heeft minister JetBussemaker opheldering gevraagd over de malversaties. Zij wil vooral weten of het mogelijk is om roc's die in de fout zijn gegaan juridisch te vervolgen vanwege ' het oneigenlijk aanspraak maken op overheidsgeld'.

 
We herkennen ons niet in het beeld dat de inspectie schetst. Al die chauffeurs hebben een keurig en officieel diploma gekregen. De opleiding was gewoon goed.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden