Miljoenen voor thuiszorg verdwijnen in bureaucratie

De nieuwe opzet van de thuiszorg kost de gemeenschap minimaal 42,5 miljoen euro. Miljoenen die bestemd waren voor de zorg zijn opgegaan aan tijdrovende en bureaucratische procedures als gevolg van de marktwerking....

Dat blijkt uit een inventarisatie die de branche-organisaties ActiZ en BTN op verzoek van de Volkskrant hebben gemaakt.

Gemeenten zijn sinds begin dit jaar verantwoordelijk voor de verstrekking van huishoudelijke hulp aan hulpbehoevenden en hebben dat werk aanbesteed bij zorgorganisaties. De meeste gemeenten stelden talrijke eisen, waardoor instellingen overal aparte offertes moesten uitbrengen.

Thuiszorgorganisaties spreken over vuistdikke dossiers, voor iedere gemeente weer anders, met waslijsten aan vragen en criteria die vaak ook nog eens op verschillende wijze elektronisch dienden te worden aangeleverd. Prijzige adviseurs moesten vaak bijspringen omdat een kleine fout de offerte ongeldig kon maken.

Marja van Heel van de Helmondse thuiszorginstelling Savant, die huishoudelijke verzorging biedt in 23 gemeenten: ‘De ene gemeente wil alles weten over de klanten, de ander wil weten hoeveel uren zorg iemand krijgt, weer een ander eist dat de hulp binnen zoveel dagen begint. En bijna overal moet je langskomen om de bevolking te informeren. Per wijk.’

ActiZ becijfert de gemiddelde kosten per aanbesteding op 12,5 duizend euro. Daarvan is 10 duizend euro voor het maken van de offerte (gemiddeld drie weken werk per aanbesteding) en 2500 euro voor een juridisch adviseur. De branchevereniging BTN gaat uit van een ton aan kosten per aangesloten thuiszorgorganisatie en komt met 50 leden op vijf miljoen euro uit.

Aad Koster, directielid van ActiZ, benadrukt dat de cijfers een indicatie zijn van het landelijke beeld. Dat is nog onvolledig omdat in een aantal grote steden de aanbesteding nog moet plaatsvinden.

Thuiszorginstellingen moeten de aanbestedingskosten betalen met het premiegeld uit de AWBZ-verzekering. Volgens Koster zullen de totale kosten van de introductie van marktwerking in de thuiszorg verder oplopen omdat de grootste uitgaven pas worden gedaan nadat de gunningen binnen zijn.

Zo moeten administratieve systemen op elkaar worden afgestemd. Omdat een gunning niet automatisch klanten oplevert, zal geld nodig zijn voor marketing. Het is volgens ActiZ te vroeg om in te schatten hoeveel besparingen de marktwerking de AWBZ-kas op termijn oplevert.

In de zaterdageditie van de Volkskrant meer over dit onderwerp

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.