Miljoenen voor ‘Hitlers Porsche’

Over een maand wordt bij Christie’s een historische racewagen uit 1939 geveild. Richtprijs: 11 miljoen euro. Het is dan ook ‘Hitlers racewagen’....

In de volksmond heet de racewagen ‘Hitlers Porsche’. Alsof-ie ooit in de garage van de Führer zou hebben gestaan. Naast zijn kever-cabrio zeker.

In werkelijkheid werd de auto uit 1939 ontworpen door Ferdinand Porsche, maar zou hij nu Audi heten. De toenmalige Duitse leider heeft de auto vermoedelijk niet eens aangeraakt.

Toch zou deze Auto Union Type-D, een racewagen met het ongehoorde vermogen van 485 pk, op 17 februari 2007 wel eens de duurste oldtimer ter wereld kunnen worden. Over een maand veilt het veilinghuis Christie’s de auto op de Parijse oldtimerbeurs Rétromobile. Richtprijs: 9 tot 11 miljoen euro.

Het veilinghuis opende onlangs een speciaal filiaal voor klassieke auto’s in Parijs. De veilingmeesters zien dat, in navolging van de veilingen in de Verenigde Staten, ook in Europa de prijzen voor historische auto’s in rap tempo oplopen.

De hoogtijdagen van eind jaren negentig zijn nog niet terug, maar zeker voor sportwagens met bijvoorbeeld een Grand Prix-verleden of een goed historisch verhaal, lopen de prijzen rustig in de miljoenen euro’s.

Een deel van de fascinatie van de Auto Union-racewagen is dat de naam van Adolf Hitler eraan kleeft. Het is uitgesloten dat de dictator ooit in de auto heeft gereden. De eenpersoons racewagen, met een top van 300 kilometer per uur, is ook voor een ervaren coureur moeilijk in het gareel te houden.

Het is zelfs waarschijnlijk dat Hitler de auto nooit heeft gezien. In 1939 viel Duitsland Polen binnen en waren tanks belangrijker dan racewagens.

De benaming ‘Hitlers Porsche’ dankt de auto aan de rijkssubsidie die de dictator in 1933 verstrekte aan de autofabrikant in de hoop dat Duitsland een Grand Prix zou winnen.

Van de Auto Union Type-D zijn nog maar een paar exemplaren bekend. Liefhebbers tellen er vijf, Christie’s houdt het op ‘twee in originele staat’.

Originaliteit wordt daarbij ruim geïnterpreteerd. Onderdelen van winnende racewagens werden destijds na afloop op andere exemplaren gemonteerd, en wie de overblijfselen van dergelijke historische auto’s ziet, slaat de schrik om het hart: roestige brokstukken.

Waar het werkelijk om gaat is de motor – of wat er van over is – en een deel van het chassis met een nummer. Onderdelen zijn soms nog bij andere verzamelaars te vinden. En de rest? Alles kan worden nagemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden